جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتباطي كه چاقي با سرطان دارد

ما امروز در اين مطلب سعي داريم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه ارتباط چاقي و سرطان در اختيار شما عزيزان قرار دهيم. اينكه چه عواملي در چاقي باعث مي‌شنود تا ما دچار سرطان شويم. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد تا همه چيز را در اين زمينه بدانيد.

ارتباط بين چاقي و سرطان

در خصوص ارتباط بين چاقي و سرطان تاكنون مطالعات زيادي صورت گرفته است. تحقيقات نشان مي دهند كه چربي بيش از اندازه در بدن خطر ابتلا به سرطان هاي متعدد مثل سرطان مري، معده، كبد، كليه و سرطان هاي بسيار ديگر را افزايش مي هد.

آنچه كه كاملا مشخص نيست اين است كه چاقي مفرط دقيقا چگونه باعث افزايش اين خطر مي شود. متخصصين معتقدند كه التهاب ناشي از چربي احشايي (چربي كه اندام هاي حياتي را احاطه مي كند) مقصر اصلي افزايش خطر ابتلا به سرطان در افراد بيش از اندازه چاق است. چربي احشايي اضافه باعث اختلال در پروسه هاي خاص بدن شامل مديريت هورمون هايي مثل انسولين و استروژن مي شود.

سرطان آدنوكارسينوماي مري چيست؟

داشتن وزن اضافي احتمال ابتلا به نوع خاصي از سرطان مري به نام آدنوكارسينوماي مري (esophageal adenocarcinoma) را دو برابر مي كند. اين بيماري در سلول هاي گلو شروع شده و باعث توليد مخاط و مايعات ديگري مي شود. رفلاكس معده و حركت اسيد معده به سمت مري از ديگر عوارض اين بيماري است و رفلاكس معده در افراد چاق بيش از ديگران اتفاق مي افتد.

ساير سرطان ها

احتمال ابتلا به سرطان كبد در افراد چاق دو برابر بيشتر از كساني است كه وزن متعادلي دارند. علاوه بر اين، ارتباط ميان چاقي و سرطان كبد در مردان بيشتر از زنان است و مردان چاق نسبت به زناني با همين شرايط، به احتمال بيشتري به سرطان كبد مبتلا مي شوند. محققان به ساير دلايل ابتلا به سرطان كبد به عنوان جزئياتي از رابطه ي آن با اضافه وزن نگاه مي كنند. عفونت هاي ويروسي كبد مانند سيروز يا زخم در كبد كه بر اثر هپاتيت يا مصرف بيش از حد الكل ايجاد شده هم مي توانند منجر به سرطان كبد شود. التهاب ناشي از اين موارد، درست مانند التهاب ناشي از اضافه وزن خواهد بود. در تمامي اين موارد، التهاب به گونه اي است كه منجر به رشد سرطاني سلول هاي كبد مي شود.

اضافه وزن در يك خانم، احتمال ابتلا به سرطان سينه را در وي بالا مي برد اما اين اتفاق بعد از يائسگي رخ مي دهد. خانم هاي يائسه اي كه چاق هستند، حدود ۴۰-۲۰ درصد احتمال بيشتري براي ابتلا به سرطان سينه دارند و هرچه BMI فرد بيشتر باشد، اين احتمال قوي تر مي شود. بافت هاي چربي باعث ترشح استروژن مي شوند؛ بعد از يائسگي، اين بافت ها تبديل به اصلي ترين منبع هورمون در يك زن مي شود. اما استروژن به تشديد احتمال ابتلا به سرطان سينه كمك مي كند و هرچقدر چربي بدن زن بيشتر باشد، خطر بروز سرطان سينه بيشتر خواهد شد.

كساني كه از اضافه وزن خود رنج مي برند، دو برابر بيشتر از افراد با وزن نرمال در معرض سرطان بالاي معده (gastric cardio cancer) هستند. در اين نوع سرطان، قسمت بالاي معده كه نزديك ترين قسمت به مري است، به بيماري آلوده مي شود.

سخن نهايي

ما امروز در اين مطلب سعي كرديم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه ارتباط چاقي و سرطان در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و همه چيز را در اين زمينه به شما بگوييم. اگر مي‌خواهيد در اين زمينه اطلاعات بيشتري كسب كنيد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا با يك جراح لاغري در اين زمينه مشورت كنيد. اميدورايم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد و از آن استفاده كرده باشيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۵:۳۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :