جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

متخصص ارتودنسي كيست و چگونه براي ما يك لبخند زيبا خلق مي‌كند؟

ارتودنسي چيست؟

ارتودنسي يا (Orthodontic) يك رشته كاملا تخصصي در حوزه دندانپزشكي است. متخصصان دندانپزشكي در اين رشته به ترميم و درمان موقعيت نامناسب دندان ها و فَك مي‌پردازند. دندان‌هاي كج شده و ناصاف كه در موقعيت‌هاي نامنظمي نسبت به هم قرار گرفته‌اند، مشكلات متعددي را براي افراد به وجود مي‌آورند. در برخي از افراد، اين مشكلات مي‌توانند منجر به كاهش قدرت تكلم، كاهش عملكرد جويدن، مشكلات ظاهري در صورت، تميز كردن و مسواك زدن و ... مي‌شوند. در رشته ارتودنسي، متخصصان با دانش و مهارت بالا، تلاش مي‌كنند كه از وقوع چنين مشكلاتي پيشگيري كرده و به درمان‌شان بپردازند.

متخصص ارتودنسي كيست؟

به دندانپزشك متخصصي كه با كمك دستگاه‌هاي مختلف ارتودنسي به درمان مشكلات عدم‌هماهنگي و عدم تراز دندان‌ها و فَك مي‌پردازد، ارتودنتيست يا متخصص ارتودنسي گفته مي‌شود. اين متخصص با شناسايي مشكلات مربوط به بايت و مال‌اُكلوژِن‌هاي مختلف، بهترين درمان‌هاي ممكن را براي بيماران خود در نظر مي‌گيرد. ارتودنتيست ها در نهايت با صاف كردن دندان ها و قرار دادن آن ها در موقعيت طبيعي و مناسب‌شان، لبخندي بي‌نظير و زيبا براي افراد خلق مي‌كنند

بيشتر بخوانيد: راهنماي انتخاب بهترين متخصص ارتودنسي مشهد

تفاوت دندانپزشك عمومي با متخصص ارتودنسي

همانطور كه گفته شد، ارتودنتيست در واقع يك دندانپزشك است. بنابراين تمام كارهايي كه يك دندانپزشك عمومي انجام مي‌دهد را، يك ارتودنتيست مي‌تواند انجام دهد. اما او آموزش‌هاي تخصصي‌تري را پشت سر گذاشته و يك سرو گردن دانش و مهارت بيشتري در خصوص دندان ها، فك و صورت كسب كرده است. هرچند كه محل كار دندانپزشك و متخصص ارتودنسي در واقع كلينيك دندانپزشكي است، اما كلينيك‌ هايشان با هم تفاوت‌هايي زيادي دارد.

دندانپزشك در يك كلينيك دندانپزشكي عادي به مراجعان خدمت رساني مي‌كند و اغلب امكانات لازم جهت انجام كارهاي تخصصي‌تر را ندارد. اما محل كار يك متخصص ارتودنسي  تخصصي است. و اصطلاحا تحت عنوان كلينيك دندانپزشكي تخصصي يا حتي فوق تخصصي شناخته مي‌شود.

متخصص ارتودنسي چه مشكلاتي را حل مي‌كند؟

درمان‌هاي ارتودنسي مي‌توانند تعداد زيادي از مشكلات عدم تراز دندان ها را برطرف كند و حتي از بروز مشكلات سلامتي ديگر در آينده پيشگيري كند. برخي از رايج ترين مشكلات ناصاف بودن دندان ها كه يك متخصص ارتودنسي ميتواند با دستگاه هاي مختلف مانند ارتودنسي ثابت و متحرك درمان كند عبارتند از:

  • كراودينگ دندان ها، كه به معني شلوغي دندان ها و به ريختگي آن ها است و ميتواند باعث مشكل در تكلم، مشكل در مسواك زدن و جويدن شود.
  • ناهماهنگي مربوط به فك هاي بالا و پايين كه ميتواند باعث بروز درد در گوش، سر و صورت، مشكلات زيبايي و تداخل در تكلم شود. به اين ناهماهنگي ها اصطلاحا مال اكلوژن گفته ميشود و شامل اوربايت، آندربايت، كراس بايت، ديپ بايت، جت بايت و ... ميشوند.
  • ايجاد فاصله زيادي و قابل توجه در ميان دندان ها.

بيشتر بخوانيد : راهنماي انتخاب بهترين متخصص ارتودنسي در تهران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۰:۲۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :