جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا مي توان دندان پرشده را ارتودنسي كرد؟

كساني كه با وجود دندان پرشده براي ارتودنسي اقدام مي كنند نگراني هايي خاصي در اين زمينه دارند. وقتي افراد دندان هاي پرشده دارند يا اينكه آن ها را روكش يا لمينت كرده اند، نگراني آن ها عميق تر است. اما در عوض برخي از افراد ممكن است تمايلي به استفاده از ارتودنسي ثابت و براكت هاي فلزي نداشته باشند.

پر كردن يكي از راه هاي توقف پوسيدگي دندان يا برداشتن آن هاست. وقتي پوسيدگي از روي دندان برداشته و تميز مي شود، حفره اي تشكيل مي شود. سپس براي پركردن آن حفره از موادي استفاده مي شود تا ظاهر دندان به وضعيت قبل برگردد. آمالگام و كامپوزيت از جمله مواد پركاربرد در اين زمينه هستند. كساني كه مبادرت به انجام درمان ارتودنسي مي كنند مايلند بدانند آيا اين دندان ها را مي توان تحت درمان ارتودنسي قرار داد يا خير.

اغلب اوقات مي توان بدون هيچ مشكلي اقدام به ارتودنسي دندان پرشده كرد. اگر سطح پوسيدگي دندان جزئي يا متوسط باشد، با رعايت مواردي مي توان درمان را به خوبي سپري كرد. ارتودنسي فرايندي است كه با اصلاح مشكلات و ناهنجاري ها مي توان نقش قابل توجهي در پيشگيري از پوسيدگي دندان ها داشته باشد. با صاف و مرتب كردن دندان مي توان وضعيت بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشيد و تميز كردن دندان ها را آسان تر و بهتر كرد.

بيشتر بخوانيد :

روش هاي مناسب براي ارتودنسي دندان پرشده

نوع و شدت ناهنجاري و سطح پرشدگي دندان تعيين كننده نوع ارتودنسي براي دندان پرشده خواهد بود. در نتيجه نوع روش استفاده شده در افراد مختلف، متفاوت است.

اگر سطح پوسيدگي دندان زياد باشد، بهتر است از ارتودنسي متحرك براي درمان استفاده شود. در اين روش پلاك هاي شفاف روي دندان ها قرار مي گيرد.

در صورت وجود پوسيدگي هاي جزئي و متوسط بهترين روش درمان استفاده از ارتودنسي ثابت خواهد بود.

يكي ديگر از روش هاي مناسب براي ارتودنسي دندان پرشده استفاده از ارتودسني سراميكي است. اما مشكلي كه در خصوص استفاده از اين ارتودنسي وجود دارد اينست كه براكت ها در اين روش ممكن است دچار شكستگي شوند. ظرافت و مقاومت اين براكت ها آن ها را به سرعت در معرض شكستگي قرار خواهد داد. از اينرو توصيه مي شود در صورت استفاده از اين روش درمان، مراقبت هاي لازم انجام شود.

بطور كلي پيشنهاد مي شود براي مديريت بهتر مواد پرشده دندان بهتر است از ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك استفاده شود.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۴:۴۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :