جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان چند مرحله دارد

ممكن است بپرسيد كه ارتودنسي دندان چند مرحله دارد ؟ اولين مرحله از مراحل درمان ارتودنسي، قالب‌گيري از دندان‌هاي افراد است. اين مرحله پس از موافقت و كسب رضايت شخص بيمار انجام مي‌شود. در اين مرحله متخصص با توجه به ميزان مشكلات دندان و فك، از شيوه‌هاي متفاوتي براي قالب‌گيري دندان استفاده مي‌كند. اين كار عموماً با استفاده از موادي مانند آلژينات پتاسيم انجام مي‌شود. پس از اين كه قالب دندان‌هاي بيمار ايجاد شد، دندانپزشك به سراغ ساخت به راكت براي بيمار مي‌رود.

ساخت براكت براي دندان‌هاي بيمار

دندانپزشك مي‌تواند بين براكت‌هاي سراميكي، نامرئي و يا فلزي يكي را براي بيمار انتخاب كند. البته حق انتخاب با افراد است. اگر بيمار علاقه به نصب به راكت‌هاي نامرئي داشته باشد، دندانپزشك ابتدا دندان‌هاي فرد را قالب گيري مي‌كند و پس از انجام راديولوژي و فتوگرافي از دهان و دندان، به راكت‌هاي دندان او را تهيه مي‌كند. البته بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد؛ كه هزينه ارتودنسي نامرئي  نسبت به انواع ديگر ارتودنسي فلزي گران‌تر است؛ اما اين نوع به راكت در مدت نيم ساعت بر روي دندان‌هاي بيمار قرار مي‌گيرد. اگر بيمار به راكت فلزي را انتخاب كند، اين مرحله در فرايندي دو ساعت انجام مي‌شود، زيرا به دقت بسياري نياز دارد تا بريس‌ها به‌طور صحيح بر روي هر يك از دندان‌هاي بيمار قرار بگيرد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي كودكان چگونه است ؟

استفاده از نگه‌دارنده براي دندان‌هاي بيمار

متخصصين در تلاش هستند در تمامي مراحل درمان ارتودنسي، دندان‌هاي منظم و مرتبي را به بيمار هديه دهد. هنگامي كه دندان‌ها و ريشه‌هاي آن به طور كامل در جايگاه مناسب قرار گيرد، هدف ارتودنسي محقق مي‌شود. سپس متخصص ارتودنسي بريس ها را از دهان بيمار خارج مي‌كند؛ اما درمان به صورت كامل به پايان نمي‌رسد، بلكه دندانپزشك براي حفظ وضعيت دندان‌ها و فك بيمار از ريتينر دندان استفاده مي‌كند.

مرحله جرم‌گيري دندان‌هاي بيمار ارتودنسي

در مرحلهٔ آخر بايد دندان‌هاي فرد جرم‌گيري شود. در مدتي كه بريس‌هاي ارتودنسي بر روي دندان‌هاي بيمار قرار دارد، تميز كردن دندان‌ها كار آساني نيست. به دليل اين‌كه پروسه درمان دندان‌ها با ارتودنسي نياز به زمان زيادي دارد بايد بعد از تمام مراحل درمان، دندان‌ها جرم‌گيري شود. دندان‌پزشك براي اين كار از شيوه بليچينگ استفاده مي‌كند؛ كه عموما در كلينيك انجام مي‌شود.

روكش و اصلاح دندان‌ها

 هر چند روكش و اصلاح دندان را نبايد يكي از پروسه‌هاي درمان ارتودنسي به‌حساب آورد؛ اما با توجه به اين‌كه در زمان معالجه احتمال دارد بعضي از دندان‌ها پوسيده شوند و يا آسيب ببينند، احتمال دارد بيمار به روكش كردن دندان تمايل داشته باشد. در اين صورت دندانپزشك پس از ترميم دندان‌هاي پوسيده، كار روكش كشي دندان‌ها را آغاز مي‌كند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۱:۰۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :