جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آشنايي با نحوه انجام ارتودنسي دندان جلو

ارتودنسي دندان جلو روشي است كه براي رفع اختلالات دندان هاي جلو كاربرد داشته و جلوزدگي يا اورجت را درمان مي كند. در اين اختلال دندان هاي جلو نسبت به حالت نرمال جلوتر بوده و دندان هاي فك بالا دندان هاي جلوي فك پايين را مي پوشانند. دندان ها در عارضه اورجت به طول معمول به طرف بيرون شيب بر مي دارند. ارتودنسي دندان جلو براي رفع اين ناهنجاري توصيه مي شود.

اختلال اوربايت و اورجت

اين دو ناهنجاري از لحاظ ظاهري شبيه يكديگر بوده و هر دو مربوط به دندان هاي جلوي فك بالاست. اما مكانيسم هاي خاصي در بروز هر يك از آن ها دخيل است كه بسيار با يكديگر متفاوت هستند. متخصص ارتودنسي با توجه به عارضه ممكن است از درمان هاي متفاوتي براي رفع آن استفاده كند.

در اورجت، دندان هاي فك بالا به طرف لب شيب داشته و به مروز زمان فواصل افقي ميان دندان هاي بالا و پايين ايجاد مي شود.

در اختلال اوربايت، دندان هاي جلو فك بالا بيش از حد دندان هاي جلو فك پايين را همپوشاني مي كنند. اين امر سبب برخورد دندان هاي فك بالا به پشت دندان هاي فك پايين شده و در نتيجه دندان ها دچار ساييدگي يا آسيب ديدگي مي شوند.

در اين ناهنجاري ها از ارتودنسي دندان جلو به طريق تخصص استفاده مي شود.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي كودكان

سن مناسب براي ارتودنسي دندان جلو

متخصصين ارتودنسي عقيده دارند همه مشكلات ارتودنسي در سنين پايين و دوران كودكي قابل تشخيص و اصلاح هستند. در سن پايين مي توان از بسياري از مشكلات پيشگيري كرد؛ از اينرو ارتودنسي پيشگيرانه راه حلي براي پيشگيري از عوارض و مشكلات بيشتر در سن بزرگسالي است. با درمان به موقع و اوليه مي توان عدم هماهنگي فك ها و نامرتبي آن ها را درمان كرد.

به همين ترتيب اگر مشكل جلوزدگي دندان هاي جلو در سن پايين تحت درمان قرار بگيرد، به مراتب بهتر از بزرگسالي است. در دوران كودكي با توجه به وجود دوران رشد مي توان از آن بهره گرفت و به رشد فك جهت داد و آن را كنترل كرد. سن مناسب انجام ارتودنسي دندان جلو 13 – 7 سالگي است. اين درمان در دو مرحله قابل انجام است.

مراحل ارتودنسي دندان جلو

ارتودنسي دندان جلو در طي دو مرحله انجام مي شود. در اولين مرحله بين 9 – 6 سالگي است كه دندان هاي دائمي به طور كامل رويش نكرده اند. در اين سن هنوز دندان هاي شيري در دهان كودك قرار داشته و به طور كامل نريخته اند.

در مرحله اول از فيس ماسك براي هماهنگ كردن فك ها استفاده مي شود. مرحله دوم بين 13 – 9 سالگي است كه از ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك براي رفع ناهنجاري استفاده مي شود.

ارتودنسي دندان جلو در بزرگسالي

بين 15 – 13 سالگي نيز مي توان براي درمان مشكلات دندان جلو اقدام كرد. اگر كودك در سن پايين و نوجواني تحت درمان قرار نگيرد، امكان درمان بعد از سن بلوغ تا حدي دشوارتر است. هزينه ارتودنسي نيز در اين زمان افزايش يافته و سرعت درمان كندتر خواهد شد.

در سنين بزرگسالي براي رفع مشكل و ناهنجاري احتمال دارد علاوه بر ارتودنسي از جراحي فك نيز استفاده شود. در اين هنگام تركيب ارتودنسي و جراحي براي رفع مشكل جلوزدگي دندان جلو مثمرثمر خواهد بود. پس همانطوريكه گفته شد، در صورت مشاهده عارضه لازم است هر چه زودتر با درمان به موقع در جهت رفع مشكل كوشيد.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۸:۴۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :