جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

عوامل موثر بر طول دوره درمان ارتودنسي

ارتودنسي درماني است كه براي رفع مشكلات و ناهنجاري هاي دهان و دندان كاربرد دارد. اين درمان به گونه اي طراحي شده است كه همه مشكلات فك و دندان با استفاده از آن قابل درمان هستند. روند درمان ارتودنسي از فردي به فرد ديگر متفاوت است. هر بيمار مشكلات منحصر به فردي دارد. نمي توان به طور قطع و يقين طول دوره درمان ارتودتسي را بيان كرد اما عواملي كه بر اين روند تأثير دارند از اينقرارند:

 نوع و روش ارتودنسي

امروزه روش هاي مختلفي براي درمان وجود دارد. ارتودنسي معمولي، سراميكي، نامرئي و لينگوال از جمله اين روش ها هستند. در ارتودنسي معمولي، جنس بريس ها از فلز بوده و همين امر سبب استحكام و قدرت بالاي اين دستگاه ارتودنسي مي شود.  ارتودنسي سراميكي و لينگوال از روش هاي انتخابي درمان در افراد بزرگسال است كه محبوبيت زيادي در بين آنان دارد.

سن بيمار

سن بيمار از جمله عواملي است كه مشخص كننده مدت زمان قرارگيري بريس ها بر روي دندان است. همه افراد مي توانند بدون هيچ محدوديتي از اين درمان براي رفع مشكل خود استفاده كنند. اما هر چه سن پايين تر باشد، نتيجه درمان سريع تر و درمان ارتودنسي بهتر انجام خواهد شد. از اينرو اين درمان در كودكان و نوجوانان با سرعت بيشتر و هزينه كمتر انجام مي شود. توصيه بر اينست همه كودكان در سن 7 سالگي تحت درمان قرار گيرند تا در صورت نياز، مشكلات فك و دندان آن ها به راحتي و با استفاده از روش هاي غيرتهاجمي اصلاح شوند. در كودكان ارتودنسي قبل از رويش همه دندان هاي دائمي انجام مي شود. در نوجوانان روند درمان آسان تر بوده و به صورت همه جانبه و سريع تر طي مي شود. با توجه به اينكه دوران رشد در بزرگسالان به اتمام رسيده و رشد متوقف شده است، بايستي مدت بيشتري در مقايسه با كودكان و نوجوانان صرف درمان كنند تا به نتايج موفقيت آميزي دست يابند. مدت زمان درمان در افراد بزرگسال نيز مشابه نبوده و مي تواند از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد.

بيشتر بخوانيد :

شدت ناهنجاري

يكي ديگر از عوامل مهم در طول مدت درمان، شدت ناهنجاري است. وجود فاصله بين دندان ها، شلوغي و ازدحام دنداني، در طي يك سال يا كمتر قابل اصلاح و درمان است. اما مسائل و مشكلات ديگري همچون مال اكلوژن و ناهنجاري هاي شديد نيازمند صرف زمان طولاني هستند.

همكاري بيمار

همكاري يا عدم همكاري بيمار در طي دوره ارتودنسي سهم به سزايي در تعيين طول دوره درمان دارد. در صورت عدم همكاري فرد مدت زمان درمان ارتودنسي افزايش يافته و نتيجه به دست آمده نيز ايده آل نخواهد بود. با همكاري بيمار در طول دوره درمان، فرايند درمان كوتاه تر و نتايج به دست آمده بهتر خواهد شد. همكاري شامل مراجعات منظم، رعايت بهداشت دهان و دندان، انجام دقيق توصيه ها و دستورالعمل هاي متخصص ارتودنسي است. همكاري بيمار در استفاده از دستگاه متحرك ارتودنسي كاملاً واضح و مشهود است. اگر بيمار در طول شبانه روز به جاي استفاده از دستگاه ارتودنسي براي 22 ساعت تنها به ميزان 12 ساعت از آن در طول روز استفاده كند قطعاً نتيجه به دست آمده رضايتبخش نخواهد بود.

رعايت بهداشت دهان و دندان

اگر بهداشت به خوبي رعايت نشود و كار تميز كردن دندان ها به درستي انجام نشود، اين امر سبب بروز عفونت در لثه يا خراب شدن دندان ها مي شود. اين مشكل خود مي‌تواند طول دوره درمان را افزايش داده و درمان بيشتر طول بكشد.

عوامل بيولوژيكي

عوامل بيولوژيكي از زمره عوامل تأثيرگذار بر مدت زمان ارتودنسي است. هر فرد داراي ويژگي هاي فيزيكي منحصر به فردي است كه سبب مي شود سرعت دندان ها در هر بيمار متفاوت از بيمار ديگر باشد.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۹:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :