جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آشنايي با نحوه انجام ارتودنسي دندان از داخل

ارتودنسي دندان از داخل
ارتودنسي دندان از داخل كه در اصطلاح دندانپزشكي با نام ارتودنسي لينگوال ناميده مي شود. ارتودنسي لينگوال يا همان پشت دنداني، نوعي ارتودنسي پنهان به شمار مي آيد. در اين نوع ارتودنسي بريس ها در رويه پشتي دندان نصب مي شوند به همين دليل براي گروهي از اشخاص به ويژه بزرگسالان مناسب هستند كه تمايل به ديده شدن بريس ها و جلب توجه ندارند. به اين نوع بريس ها، بريس هاي داخلي (داخل دهان) هم گفته مي شود.
روند انجام ارتودنسي لينگوال
در اولين بار كه بيمار به متخصص ارتودنسي مراجعه مي كند، با استفاده از قالب هاي پلاستيكي از دندان هايش قالب گيري مي كنند و اين قالب به آزمايشگاه فرستاده مي شود تا براكت هاي مخصوص براي دندان هاي بيمار ساخته شود. براي حفظ شكل اوليه براكت ها، آنها را به حالت موم مي سازند و در محفظه پلاستيكي نگه مي دارند. در جلسهٔ دوم كه بيمار مراجعه مي كند، دندانپزشك به پشت دندان هاي بيمار چسب مخصوصي مي زند و براكت ها روي دندان ها قرار مي گيرند. سپس متخصص ارتودنسي سيم هاي ارتودنسي (ارچ واير) را نصب مي كند.

سيم ها فشار ملايمي به دندان ها وارد مي كنند تا پيوسته دندان ها به سمت جايگاه اصلي شان حركت كنند. لازم به ذكر است كه بريس هاي ارتودنسي لينگوال قيمت بالايي دارد زيرا همانطور كه گفته شد اين بريس ها به صورت سفارشي و در آزمايشگاه ساخته مي شوند.
نكات مثبت ارتودنسي لينگوال
از محاسن ارتودنسي لينگوال پنهان بودن آنهاست. از ويژگي هاي بريس هاي پشت دنداني نسبت به بريس هاي پنهان ديگر مانند بريس هاي نامريي، ثابت بودن آنها است كه دليل بر ماندگاري هميشگي بر روي دندان هاي بيمار است. در بريس هاي متحرك، بيماران استرس گم شدن آنها را دارند. در ارتودنسي پشت دنداني نيازي نيست بيماران هنگام غذا خوردن يا مسواك زدن، آنها را از دهان خارج كنند. همچنين در ارتودنسي لينگوال، بيماران در كوتاه مدت ناگزير به مراجعه به دندانپزشك و تهيه بريس هاي جديد نيستند.

بيشتر بخوانيد : 

مراقبت از بريس هاي لينگوال
در ارتودنسي پشت دنداني، رعايت بهداشت دهان و دندان الزامي است. رعايت بهداشت دهان و دندان شامل اقدامات زير مي باشد:

استفاده از مسواك كه داراي شانه گرد و نرم بوده و براي تميز كردن خط لثه و دندان ها كاربرد دارد.
مسواك زدن دندان ها به صورت روزانه و دوبار و هر بار به مدت ۲ دقيقه كامل.
استفاده روزانه از نخ دندان يا مسواك هاي بين دنداني (اگر دندان ها فاصله دار باشد).
استفاده از دهان شويه با فلورايد.
استفاده از دستگاه هاي دهان شويه، اين دستگاه ها آب را با فشار در دهان مي چرخانند كه باعث مي شود ذرات باقي مانده غذا از اطرف براكت ها و دندان ها بيرون بيايد.
نحوه اصلاح ارتودنسي پشت دنداني
در ارتودنسي متحرك فقط مشكلات جزئي تا متوسط دنداني رفع مي شود اما در ارتودنسي پشت دنداني شديدترين مشكلات بهبود و برطرف مي گردد. لينگوال توانايي رفع مشكلاتي فراتر از كج بودن دندان ها را دارد. در حالت كلي لينگوال ها مي توانند مشكلات زير را برطرف كنند:
كج بودن دندان ها در وضعيت متوسط تا شديد.
انواع مال اكلوژن ها (مشكلات مربوط به عدم هماهنگي و عدم تراز دندان ها).
ازدحام دندان ها.
درمان اوربايت با لينگوال
در ارتودنسي لينگوال برخلاف ارتودنسي متحرك، هم اوربايت دندان (همپوشاني دندان هاي بالا و پايين) و هم مال اكلوژن هاي شديدي مثل كراس بايت و آندربايت را به راحتي برطرف نمايد. اين سيستم مي تواند مواردي مانند ازدحام يا كراودينگ دندان و فاصله بين دندان ها را به خوبي برطرف كند.

منبع : مجله ارتودنسي دندان 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۸:۰۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :