جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

همه چيز در مورد ارتودنسي فانكشنال

علاوه بر دستگاه‌هاي معمول ارتودنسي( ارتودنسي ثابت ، ارتودنسي متحرك ، ارتودنسي نامرئي و...)  كه بيشتر افراد با آنها آشنايي دارند، دستگاه‌هاي ديگري هم وجود دارند كه مي‌توانند به صورت همزمان، چند مشكل مربوط به فك و دندان را اصلاح كنند. به اين دستگاه‌ها دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال مي‌گويند. مثلا تصور كنيد كه اندازه فك بيمار كوچكتر از حد نرمال است؛ در نتيجه دندان‌ها به هم ريخته و نامنظم شده‌اند.

با قرار دادن دستگاه‌هاي فانكشنال گسترش دهنده در دهان بيمار، هم فك او گسترده‌تر مي‌شود و به اندازه نرمال برمي‌گردد و هم دندان‌ها فضاي كافي براي مرتب شدن در اختيار خواهند داشت؛ به علاوه بعد از استفاده از ارتودنسي فانكشنال، وضعيت تنفسي فرد هم اصلاح شده و مشكلاتي مانند آپنه هم رفع مي‌شوند. دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال به صورت بريس‌هاي ثابتي روي فك و دندان‌هاي بيمار قرار مي‌گيرند؛ يعني بيمار تا پايان دوره درمان نمي‌تواند اين بريس‌هاي فانكشنال را از دهان خود خارج كند.

مزاياي استفاده از ارتودنس فانكشنال

دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال به صورت همزمان مزاياي دو يا چند دستگاه ارتودنسي معمولي را دارند و به همين دليل بهبود عملكرد فك و دندان‌ها به همراه زيبايي چهره را به صورت همزمان به بيمار هديه مي‌دهند. بعضي از مزاياي ارتودنسي فانكشنال عبارتند از:

اين روش براي كودكان در سنين پايين هم قابل استفاده است و به عبارتي كودكان مناسب‌ترين گروه براي استفاده ار ارتودنسي فانكشنال هستند.

در اين روش معمولا نيازي به كشيدن دندان‌ها براي افزايش فضا نيست؛ زيرا گسترش فضا و همراه با آن مرتب كردن دندان‌ها، به صورت همزمان اتفاق مي‌افتد.

نگهداري و تميز كردن دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال راحت‌تر از دستگاه‌هاي ارتودنسي معمولي است.

اصلاح رابطه بين فك ها همزمان با مرتب كردن دندان‌ها صورت مي‌گيرد؛ به عبارتي ارتودنسي فانكشنال يك تير و دو نشان است.

اصلاح طرح لبخند و طراحي يك لبخند زيبا و ايده آل براي بيماران

درمان دردهاي فك، شانه و گردن با اصلاح ماهيچه‌هاي مربوط به آنها

تفاوت ارتودنس فانكشنال و ارتودنسي معمولي

بيشتر متخصصان ارتودنسي از دستگاه‌هاي ارتودنسي معمولي براي اصلاح دندان‌هاي بيماران استفاده مي‌كنند. اين دستگاه‌ها شامل بريس‌هاي ثابت ارتودنسي و الاينرهاي متحرك هستند و به طور كلي تمركز ارتودنسي معمولي بيشتر بر دندان‌هاي بيمار است؛ اما دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال روي اصلاح مشكلات استخوان فك و نيز دندان‌ها تمركز دارند. ارتودنسي متداول و معمولي، بيشتر براي افراد بزرگسال كاربرد دارد كه رشد فك و دندان آنها كامل شده است.

در اين بيماران اگر كمبود فضاي فكي وجود داشته باشد ممكن است متخصص ارتودنسي بعضي از دندان‌هاي بيمار را بكشد؛ در حالي كه روش ارتودنسي فانكشنال بيشتر براي كودكان در سن رشد مناسب است. اين دستگاه‌ها قابليت گسترش دادن فضاي فك را دارند و به همين دليل هم ناهنجاري‌هاي فك را اصلاح كرده و هم از به هم ريختگي دندان‌ها جلوگيري مي‌كند. به عبارتي در ارتودنسي فانكشنال هم از روش ارتوپدي براي اصلاح استخوان فك بهره مي‌گيرند و هم از ارتودنسي براي مرتب كردن دندان‌ها استفاده مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

 سن مناسب براي انجام ارتودنسي فانكشنال

همان طور كه گفتيم دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال اغلب براي افراد در سنين كودكي و نوجواني مناسب هستند؛ زيرا در اين سنين رشد استخوان فك هنوز كامل نشده است؛ به علاوه دندان‌هاي دائمي هنوز كاملا رشد نكرده‌اند و مي‌توان با اعمال نيروي كنترل شده، نحوه رشد استخوان‌هاي فك را تغيير داد و فضا را براي رويش دندان‌هاي دائمي گسترش داد؛ به همين دليل متخصصين ارتودنسي از دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال براي افراد در سنين ۶ تا ۹ سال استفاده مي‌كنند و اين دستگاه‌ها براي افراد بزرگسال كاربرد چنداني ندارند.

با استفاده از دستگاه‌هاي ارتودنسي فانكشنال مي‌توان از بروز بسياري از مشكلات مربوط به استخوان فك جلوگيري كرد. اين دستگاه‌ها باعث مي‌شوند استخوان‌هاي فك بالا و پايين همزمان باهم و به صورت ايده‌آلي رشد كنند؛ هم چنين اين دستگاه‌ها با افزايش فضاي فك، جلوي بي نظمي‌هاي دنداني را در آينده مي‌گيرند؛ در نتيجه اين افراد در هنگام بزرگسالي معمولا از بريس‌هاي ثابت ارتودنسي بي‌نياز هستند.

بيشتر بخوانيد : دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۸:۱۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :