جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

فرق پلاتين با طلا سفيد

با اينكه پلاتين و طلاي سفيد هر دو سايه‌ي نقره‌اي رنگ مشابه دارند و ظاهراً شبيه هم هستند، اما در واقعيت هيچ شباهتي با هم ندارند. اين دو فلز از نظر مقاومت، قيمت، رنگ و ديگر ويژگي‌ها كاملاً با هم تفاوت دارند. در نگاه كلي مي‌توان گفت، پلاتين سفيدتر، درخشان‌تر، مقاوم‌تر و گران‌تر از طلا سفيد است. در واقع سنگين‌ترين و سخت‌ترين فلز سفيد موجود در طبيعت، پلاتين است اما طلاي سفيد تركيبي از چندين فلز است. اگر قصد خريد طلاي سفيد يا پلاتين داريد در اين مقاله همراه ما باشيد.

حالا براي اينكه فرق بين طلاي سفيد و پلاتين را بهتر متوجه شويد در زير اين دو فلز را با هم مقايسه كرده‌ايم.

قيمت

در مقايسه پلاتين با طلا سفيد بايد بدانيد كه پلاتين بسيار كمياب و بسيار متراكم است كه آن را به گران‌ترين فلز تبديل كرده است. قيمت پلاتين بين دو تا پنج برابر گران‌تر از طلاي سفيد است. در نتيجه، خريد جواهرات از جنس طلاي سفيد به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه‌تر از جواهرات پلاتيني است.

تراكم و استحكام

پلاتين حدود ۲۰ درصد از طلاي سفيد متراكم‌تر است. ساختار متراكم پلاتين باعث شده تا در برابر خط و خش بسيار مقاوم باشد. در واقع پلاتينوم يكي از بادوام‌ترين فلزات براي ساخت زيورآلات ‌قيمتي بشمار مي‌رود. اين فلز وقتي خراش بر مي‌دارد، برخلاف طلا در طول زمان دچار خوردگي و فرسايش نمي‌شود. همچنين پلاتين قابليت خم شدن دارد و به همين خاطر خيلي سخت دچار شكستگي مي‌شود. براي اين ويژگي‌ها، اغلب براي ساخت زنجيرهاي حلقه‌اي از اين فلز استفاده مي‌شود.

طلاي سفيد نيز دوام و پايداري خوبي دارد. اما استحكام آن به عيار طلا بستگي دارد؛ هر چه عيارش پايين‌تر باشد به اين خاطر كه طلاي كمتري در خود دارد، دوام بيشتري خواهد داشت. در مقابل، طلاهايي كه عيار بالا دارند، چون ميزان طلاي مصرفي در آن‌ها بيشتر است و از آنجا كه طلا فلز نرمي محسوب مي‌شود، در نتيجه ممكن است استحكام چندان بالايي نداشته باشد. همچنين بايد بدانيد كه طلاي سفيد در مجاورت مواد شيميايي موجود در خانه بسيار آسيب‌پذير است. اما پلاتين اين مشكل را ندارد.

بيشتر بخوانيد :

خلوص

طلاي سفيد از تركيب طلا با فلزات سفيد ديگري مثل نقره، پالاديوم و نيكل ساخته مي‌شود. يعني داراي ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد آلياژ است. اما پلاتين شامل ۹۵ درصد پلاتين و ۵ درصد ساير فلزات است.

وزن

به‌صورت كلي، مصنوعاتي كه با پلاتين ساخته مي‌شوند سنگين‌تر از نمونه‌هاي ساخته شده با طلاي سفيد هستند. اين مساله اهميت چنداني ندارد مگر اينكه بخواهيد مثلاً حلقه‌ي بزرگ‌تري بخريد كه سنگي هم روي آن سوار شده باشد. بنابراين، پيش از خريد به اين نكته توجه داشته باشيد كه قطعه طلاي سفيد يا پلاتين انتخابي خود را آيا قرار است هر روز استفاده كنيد يا فقط براي مناسبت‌هاي خاص! مسلماً محصول سنگين براي استفاده روزانه چندان گزينه مناسبي نيست.

منبع : طلا فروشي اينترنتي كيش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۵:۰۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :