جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

انواع كامپوزيت دندان

در ادامه به معرفي انواع كامپوزيت هاي دنداني مي پردازيم كه در دندانپزشكي ها و كلينيك هاي دندانپزشكي شبانه روزي و معمولي ارائه مي شود:

كامپوزيت دندان، بخشيدن زيبايي بيشتر به دندان هاي شما

در ميان انواع كامپوزيت دندان، كامپوزيت ونير دندان يكي از بهترين نوع كامپوزيت است كه زيبايي بسياري به دندان هاي شما مي بخشد. كساني كه دچار فاصله بسيار در بين دندان هاي جلويي هستند و يا دندان هاي جلويي‌شان ترك خورده است، از اين روش براي زيبايي و تغييرات قابل توجهي استفاده مي كنند. يكي ديگر از ويژگي‌هاي خاص كامپوزيت ونير دندان سفيد كردن دندان ها است؛ بدون اين كه نياز باشد دندان ها تراشيده شود.

ونير دندان يا (Veneer) روكش هاي دندانپزشكي هستند كه به منظور زيباسازي دندان ها و اصلاح طرح لبخند بكار ميروند. ونيرها انواع مختلفي دارند اما دو تا از شناخته شده ترين ونيرهاي دنداني لمينت دندان و كامپوزيت ونير هستند.

شد و همچنين استحكام و زيبايي در دندان ايجاد شود بهتر است از مواد ونير دندان كامپوزيتي كه توسط شركت‌هاي معتبر دندانپزشكي  ساخته مي‌شوند استفاده كنيد.

جنس ونير كامپوزيت ها از همان مواد كامپوزيتي و همرنگ دندان است كه براي پر كردن دندان ها از آن ها استفاده ميشود. در حالت كلي لمينت دندان و كامپوزيت ونير ها با هم تفاوت هايي دارند براي مثال هزينه و قيمت ونير كامپوزيت ها معمولا از قيمت لمينت هاي دنداني كمتر است.

مواد كامپوزيتي داراي جنس و رنگ متفاوتي بوده و داراي دوام و استحكام متفاوتي نيز هستند. بنابراين براي اينكه كار زيبايي و ترميم دندان شما داراي نتيجه مطلوب و دلخواهي باشد و همچنين استحكام و زيبايي در دندان ايجاد شود بهتر است از مواد ونير دندان كامپوزيتي كه توسط شركت‌هاي معتبر دندانپزشكي  ساخته مي‌شوند استفاده كنيد.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان

كامپوزيت ماكروفيل يا دانه درشت، افزايش دوام و ماندگاري دندان ها

كامپوزيت ماكروفيل يا همان دانه درشت در چند دهه اخير در خدمات دندانپزشكي حضور پيدا كرد و تفاوت آن با ديگر كامپوزيت ها اين است كه از ذرات ۱۰ الي ۱۵ ميكرومتري تشكيل مي شود. به همين خاطر، اجراي ماده كامپوزيت دانه درشت دوام و مقاومت بيشتري براي دندان ها به همراه دارد و شخص مدت بيشتري مي تواند از كامپوزيت استفاده مفيد داشته باشد. اما تنها ايراد ماكروفيل، ترميم بسيار سخت آن است.

 كامپوزيت ميكروفيل يا ريزدانه، با طراحي طبيعي تر و ظاهري كاملاً يكدست

 كامپوزيت ميكروفيل نسبت به دانه درشت از ذرات كوچكتري براي پوليش دندان ساخته مي‌شود و همين موضوع موجب شده است ظاهر دندان ها كاملاً صاف، يكدست و طبيعي بدست آيد. اما در عوض دوام و استحكام كامپوزيت در اين مدل كمتر است. البته ترميم كامپوزيت ميكروفيل بسيار ساده‌تر از كامپوزيت ماكروفيل انجام مي شود.

كامپوزيت هيبريدي ، قابل استفاده از ذرات مختلف

اين مدل كامپوزيت با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تري در اختيار دندانپزشكان قرار داده است. برخي ذرات كامپوزيت هيبريد در اندازه ۱۰ الي ۱۵ ميكرومتر هستند و برخي ديگر حتي به اندازه ۴۰ ميكرومتر هم مي رسند. همچنين اندازه ذرات مدل كامپوزيت ميكرونانو هيبريدي كمتر از ۱۰۰ نانومتر در نظر گرفته شده است.

مزيت كامپوزيت هاي هيبريدي مقاومت بسيار خوب آنها در برابر ساييدگي و ضربه است. اما ممكن است بعد از مدتي متوجه شويد دندان‌هايتان به زيبايي روزهاي اوليه خود نيستند و مجبور شويد خيلي زود به انجام ترميم اقدام كنيد.

نانو كامپوزيت با قابليت حل مشكلات كامپوزيت هيبريدي

نانوكامپوزيت جزء كاربردي‌ترين نوع كامپوزيت هاي درحال حاضر است كه به منظور رفع مشكلات ايجاد شده در كامپوزيت هاي هيبريدي استفاده مي شود. اندازه ذرات اين مدل كامپوزيت حدود ۲۰ نانومتر است كه در برابر ساييدگي مقاومت بسيار خوبي از خود نشان مي دهند. همچنين مي‌توان از نانوكامپوزيت براي رفع مشكلات دندان هاي عقبي هم استفاده نمود و نتيجه خوبي مشاهده كرد. قابليت پوليش بسيار خوب نانوكامپوزيت موجب شده است مشكلات احتمالي كامپوزيت هاي هيبريدي را به راحتي برطرف كند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت اباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۸:۳۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :