جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

همه چيز در مورد ارتودنسي كودكان

ارتودنسي كودكان چيست؟

كل ساختار بدن كودكان از هر حيث ظريف و حساس است، به خصوص دندان ها از اهميت ويژه اي برخوردارند؛ از اين رو بايد به دقت مراقب سلامتي آن ها بود. دندان هاي كودكان شيري هستند و روي رشد دندان هاي دائمي تأثير زيادي دارند؛ لذا لازم است در كودكي مورد ارزيابي قرار بگيرند تا در صورت وجود مشكل برطرف شوند. در صورت كج بودن و عدم تراز دندان ها، كودك به متخصص ارتودنسي ارجاع داده مي‌شود.

سن مناسب ارتودنسي كودكان

سن كودك ملاك و مبناي مناسبي براي استفاده از ارتودنسي نيست. با توجه به نياز و شرايط كودك، سن شروع درمان مي‌تواند متفاوت و متغير باشد. به عنوان مثال، كودكاني كه مبتلا به شكاف كام و لب هستند، بايد پيش از در آمدن اولين دندان دائمي مداوا شوند. اين كار با استفاده از لوازم و تجهيزات ارتودنسي صورت مي‌گيرد.

براي برخي از كودكان از ابتداي ۶ الي ۷ سالگي هنگامي كه هنوز همه دندان هاي شيري از دست نرفته اند، ارتودنسي تجويز مي‌شود. ارتودسي پيشگيري يا زودرس از بروز مشكلات در آينده اين كودكان جلوگيري مي‌كند. اين درمان به كودكان كمك خواهد كرد تا شرايط در آوردن دندان دائمي در آن ها شرايط مطلوبي باشد.

اكثر كودكاني كه در دوران كودكي به انجام ارتودنسي مبادرت مي‌كنند، در نوجواني ديگر نيازي به درمان ندارند و اقدامات اضافي در آينده براي آن ها از بين مي‌رود.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي سريع

آيا انجام ارتودنسي در كودكان دردناك است؟

بايد گفت استفاده از وسايل و ابزارهاي ارتودنسي به جاي اينكه دردناك باشند، بيشتر موجب احساس ناراحتي در افراد مي‌شود. كودكان در چند روز اول شروع درمان، احساس خوشايندي از وجود دستگاه ارتودنسي در دهان ندارند و از اين بابت ناراحت هستند. با گذشت زمان اين احساس به تدريج كمتر و سپس برطرف مي شود. كودكاني كه از بريس استفاده مي‌كنند در هنگام نصب و تنظيم آن ها حتماً ناراحتي را تجربه خواهند كرد. استفاده از هدگير يا وسايل ديگر نيز همين احساس را در كودك به وجود مي‌آورد.

هزينه ارتودنس در كودكان

هزينه ارتودنسي كودكان در مقايسه با بزرگسالان بسيار متفاوت است. عوامل مختلفي در تعيين هزينه نقش دارند. اما به طور كلي قيمت و هزينه ارتودنسي در كودكان كمتر از افراد بزرگسال است. اگر مشكلات و ناهنجاري فك و دندان كودكان به موقع و در سنين پايين تشخيص داده و اصلاح شوند، آن ها ديگر در آينده با اين مشكلات دست به گريبان نخواهند بود. چون با مرور زمان مشكل بيشتر و بزرگتر و هزينه ارتودنسي نيز به مراتب بيشتر از گذشته مي شود.

مدت زمان ارتودنس در كودكان

طول دوره درمان ارتودنسي در كودكان از كودكي به كودك ديگر متغير است. فاكتورهاي مختلفي در اين امر دخيل هستند:

نوع مشكل و ناهنجاري

شدت ناهنجاري

سطح همكاري كودك با متخصص ارتودنسي

رشد كودك

اقدامات مراقبتي در ارتودنس كودكان

از آن جا كه به سيم ها و دستگاه ارتودنسي غذا به راحتي مي‌چسبد، لذا بايد در حفظ تميزي آن ها بسيار كوشا بود. نكات مراقبتي كه بايد در اين خصوص مورد توجه قرار گيرند از اين قرار است:

شستن دهان و دندان و مسواك زدن بعد از هر وعده غدايي

كشيدن نخ دندان

چكاپ كردن دندان ها به طور مرتب براي پيشگيري از پوسيدگي

اجتناب از خوردن برخي از غذاها

عدم مصرف نوشيدني هاي شيرين و آب ميوه

مراجعه به متخصص در صورت بروز مشكل

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي بزرگسالان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۵:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :