جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كاربرد پلاتين در جواهرات

بر اساس اسناد تاريخي، اولين بار بوميان قاره آمريكا در كشور اكوادور كنوني پلاتين را از شن‌هاي رودخانه استخراج كردند. سپس از آلياژ پلاتين و طلا براي ساخت زيورآلات استفاده كردند. از آنجا كه پلاتين به طور طبيعي داراي رنگ سفيد و درخشندگي زياد است هميشه در طول تاريخ در جواهرات كاربرد زيادي داشته و دارد.

فلز پلاتين در مقايسه با طلا مقاومت بيشتر در برابر كدر شدن نشان مي‌دهد و از طلا هم كمياب‌تر است. شكل‌پذيري آن هم بالاتر از طلا و نقره و مس است. به همين دليل، پلاتين گزينه‌ي مناسبي براي ساخت جواهرات محسوب مي‌شود. جواهرات پلاتين عموماً با عيار ۹۵۰ از هزار ساخته مي‌شوند.

بيشتر بخوانيد :

جواهراتي كه از پلاتين خالص ساخته مي شوند، به‌خاطر خلوص بالا براي افرادي كه نسبت به طلا حساسيت دارند، بهترين گزينه هستند. حساسيت برخي از افراد نسبت به طلا به خاطر آلياژهايي مثل نيكل است كه در روند ساخت جواهر استفاده مي‌شوند. از آنجائيكه جواهرات پلاتيني حاوي آلياژهاي بسيار كمتري نسبت به طلا هستند، انتخاب خوبي براي كساني به‌شمار مي‌روند كه نسبت به فلزات حساسيت دارند. براي درك بهتر بايد بگوئيم كه جواهرات پلاتيني از پلاتين بسيار خالص ساخته مي‌شوند. در مقايسه با طلا، پلاتين شامل ۹۵ درصد پلاتين و ۵ درصد ساير فلزات است. يعني براي ساخت جواهر پلاتيني، به آلياژ بسيار كمي براي تركيب شدن نياز است. اما جواهر ۱۸ عيار طلا ۷۵ درصد خالص است و ۲۵ درصد باقيمانده‌ي آن يك آلياژ مثل نقره، روي يا مس است. پس براي افراد كه نسبت به طلا حساسيت دارند خريد طلا پلاتين نسبت به خريد طلا انتخاب هوشمندانه تري است.

البته بايد توجه داشته باشيد كه قيمت پلاتين نسبت به طلا نوسان بيشتري دارد. اين فلز معمولاً در وضعيت ثبات و رشد اقتصادي گران‌تر از طلاست و قيمت آن تا دو برابر طلا مي‌رسد. اما در دوره‌هاي بي‌ثباتي اقتصادي گاهي از طلا ارزانتر مي‌شود. دليلش هم اين است كه پلاتين در درجه‌ي اول كاربرد صنعتي دارد.

منبع : طلا فروشي آنلاين كيش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۸:۱۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :