جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مواجهه با موارد اورژانسي حين درمان ارتودنسي ثابت و متحرك

موارد اورژانسي ارتودنسي

گاهي اوقات موقعيت‌هايي در حين استفاده ازارتودنسي ( ارتودنسي ثابت ، ارتودنسي متحرك ، ارتودنسي نامرئي و...)  دارند كه بعد از مراجعه به متخصص ارتودنسي‌ رخ مي‌دهند. در اينجا به چند مشكل رايج و راه‌حل‌هاي آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

شل شدن يا در رفتن سيم‌هاي قوسي

اگر سيم ثابت اصلي از لوله‌اي كه در پشت دندان قرار دارد بيرون بيايد، ابتدا سعي كنيد كه سيم را خودتان با يك انبردست دم‌باريك يا قيچي و موچين به‌ جاي خود برگردانيد. به خاطر داشته باشيد كه اگر تيزي سيم شما را اذيت مي‌كند يا هر قسمتي از سيم‌كشي‌ها باعث ناراحتي‌ شما شود، مي‌توانيد كمي موم روي آن قسمت قرار دهيد. اگر نتوانيد سيم را به‌جاي خود برگردانيد يا هنوز شما را اذيت مي‌كند، با متخصص ارتودنسي خود تماس بگيريد. در وهله‌ي آخر، اگر موفق نشويد كه در همان زمان با مطب يا كلينيك تماس بگيريد، سيم را با يك سيم‌چين كوچك يا ناخن‌گير در نزديكي قسمت پشت آخرين بريس قطع كنيد. مراقب باشيد، وقتي‌ كه سيم را مي‌چينيد ممكن است آن قسمت بريده‌ شده به بيرون بپرد. مراقبت باشيد كه تكه سيم را قورت ندهيد.

شل شدن براكت‌ها يا بندها

خوشبختانه اگر يك براكت شل شود، معمولاً با يك حلقه‌ي رنگي لاستيكي يا با يك ليگاچور استيل كوچك، همچنان به سيم اصلي متصل باقي مي‌ماند. اگر براكت به دور سيم بچرخد و موجب ناراحتي شود، مي‌توانيد از موچين يا انبر كوچك براي جابجا كردن آن استفاده كنيد. اگر قسمتي از بريس شكسته شود، آن قسمت شكسته شده را نگه داريد و با كلينيك خود جهت رزرو نوبت براي ترميم آن تماس بگيريد.

قورت دادن قسمت شكسته شده

اگر به طور اتفاقي قطعه‌اي از بريس‌هاي ارتودنسي‌تان را قورت داديد، ابتدا خونسردي خود را حفظ كنيد. توصيه مي‌كنيم كه نزد پزشك برويد، خصوصاً اگر قطعه‌اي فلزي باشد. ممكن است عكس راديولوژي بگيرند تا محلي كه قطعه ي قورت داده شده به آنجا رفته مشخص شود. معمولاً اين قطعه وارد دستگاه گوارش مي‌شود و از آن مي‌گذرد و با مدفوع از بدن خارج مي‌شود. اگر چه تنفس سخت و علائم ديگري نيز ممكن است داشته باشيد، بنابراين بهترين كار اين است كه يك پزشك شما را معاينه كند.

بيشتر بخوانيد : قيمت ارتودنسي

شكستن ريتينر

اگر يك ريتينر متحرك ترك ببرد يا بشكند، فوراً استفاده از آن را قطع كنيد. و در اسرع وقت براي گرفتن نوبت با دندانپزشك خود تماس بگيريد. هنگام مراجعه به دندانپزشك حتما همه‌ي قطعات ريتينر را با خود داشته باشيد. ريتينر يا نگه‌دارنده‌ها را مي‌توان به طور حرفه‌اي ترميم كرد و يا دندانپزشك ممكن است ريتينر جديدي را توصيه كند.

از دست دادن دندان

اگر دندان شما بيافتد، در اين شرايط زمان بسيار مهم خواهد بود، زيرا اگر دندان حدود يك ساعت از دهان خارج شده باشد، ممكن است ديگر قادر به ريشه زدن مجدد نباشد. اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه سعي كنيد دندان را در سوكت و جاي خودش قرار دهيد. اگر نمي‌توانيد اين كار را انجام دهيد،فورا دندان را در يك فنجان شير يا آب قرار دهيد. هر گاه كه يكي از اين روش‌ها را انجام داديد، با دندانپزشك خود فوراً تماس بگيريد. هر چه زودتر بتوانيد به دندانپزشك مراجعه كنيد، شانس بيشتري براي چسباندن دندان در جاي خود را خواهيد داشت.

ضربه به دندان يا ورم كردن آن

اگر دچار ضربه و آسيبي جدي به صورتتان شديد، فوراً به اورژانس مراجعه كنيد يا با دندانپزشك خود تماس بگيريد. اولويت اول اين است كه مطمئن شويد كه هيچ آسيبي به مفصل فك، يا شكستگي استخواني در صورتتان وارد نشده باشد.

منابع :

http://www.orthodr.ir/

http://www.orthoinfo.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۰:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :