جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ترس از ارتودنسي دندان و جلوگيري از آن

ترس از تحمل درد

اگر به دليل ترس فرزندتان از درد به متخصص ارتودنسي مراجعه نمي‌كنيد و تحمل درد كشيدن فرزندتان را نداريد، بايد بدانيد كه جايي براي نگراني وجود ندارد. ارتودنسي آن‌قدرها هم كه فكر مي‌كنيد، دردناك نيست. در ارتودنسي هيچ عمل خشن و ناملايمي مانند چرخاندن ناگهاني دندان‌ها انجام نمي‌شود. ارتودنسي روندي آرام و ملايم دارد و دندان‌ها را به تدريج مرتب مي‌كند. سيم‌كشي دندان‌ها كمترين دردي ندارد. در اولين روزهاي قرارگيري بريس در دهان ممكن است براكت‌هاي فلزي در بافت داخل دهان فرو برود؛ در اين شرايط دندانپزشك لبه‌هاي آزاردهنده را با موم مي‌پوشاند تا ديگر اين اتفاق رخ ندهد. پس از تنظيم كردن بريس و سفت كردن سيم ارتودنسي تنها زماني است كه ارتودنسي ناراحت كننده مي‌شود. بيمار پس از سفت كردن سيم‌كشي دچار درد و ناراحتي مي‌شود، كه البته شديد نيست. اين درد مختصر به راحتي با مصرف مسكن‌هاي غيرتجويزي يا كرم بي‌حسي آرام مي‌شود.

ترس از ناشناخته‌ها

ترس از ارتودنسي گاهي از عدم آگاهي از روند درمان نشأت مي‌گيرد؛ تنها چيزي كه بيمار مي‌داند اين است كه دندان‌ها سيم‌كشي مي‌شود و برق اين سيم‌ها چشم‌ها را خيره مي‌كند. اگر از قبل به متخصص ارتودنسي اطلاع دهيد كه فرزندتان از چه چيزي مي‌ترسد، متخصص روند درمان را با زباني ساده براي كودك توضيح خواهد داد. زماني كه كودك متوجه شود كه نقش هر يك از تجهيزات ارتودنسي چيست و بداند كه متخصص چه كاري انجام خواهد داد، ترسش از بين خواهد رفت. متخصص اين اطلاع‌رساني و آموزش را در جلسه مشاوره و قبل از سيم‌كشي دندان‌ها انجام مي‌دهد. چنانچه اين توضيحات مفيد قبل از روز موعود داده شود، كودك بدون اضطراب به استقبال درمان خواهد رفت.

بيشتر بخوانيد :

ترس از شرمنده شدن

اكثر كودكان از متفاوت به نظر رسيدن و انگشت‌نما شدن مي‌ترسند و از اين وحشت دارند كه مبادا مورد تمسخر دوستان خود قرار بگيرند. اگر دليل ترس فرزندتان از ارتودنسي خجالت كشيدن است، سعي كنيد در آرامش با او صحبت كنيد. به فرزندتان توضيح دهيد كه اگر امروز اين درمان را انجام دهد تا پايان عمر از نتيجه آن بهره‌مند خواهد شد. همچنين به او بگوييد كه تنها نيست و ده‌ها نفر از هم‌كلاسي‌ها و هم‌مدرسه‌اي‌هايش نيز مانند او تحت درمان ارتودنسي قرار دارند. حتماً به كودك توضيح دهيد كه چطور مي‌تواند با براكت‌ها و كش‌هاي رنگارنگ بريس را دوست داشتني و زيبا كند. به اين ترتيب درمان مفرح مي‌شود. اگر نتوانستيد فرزندتان را قانع كنيد و او سرسختانه مخالف سيم‌كشي دندان‌ها بود، از دندانپزشك بخواهيد كه مناسب بودن درمان ارتودنسي متحرك يا نامرئي (اينويزيلاين) را بررسي كند.

ترس از گير كردن غذا بين دندان‌ها

كودكان تمام مشكلات كوچك را به نحو مبالغه‌آميزي جدي مي‌گيرند. اگر يك فرد بزرگسال غذا بين دندان‌هايش گير كند، آن را به سادگي و حتي بدون فكر كردن درمي‌آورد. اما اگر غذا بين دندان‌هاي كودك گير كند و دوستانش آن را ببينند، اين ذره كوچك ممكن است باعث خجالت كودك شود. اگر اين موضوع باعث ترس از ارتودنسي است، به فرزندتان اطمينان خاطر بدهيد كه احتمال گير كردن ذرات غذا بين دندان‌هاي سيم‌كشي نشده كمتر از دندان‌هاي سيم‌كشي شده نيست. به كودك توضيح دهيد كه كافي است پس از صرف غذا آب بنوشد تا جريان آب تمام ذرات گير كرده را پاك كند. اگر فرزندتان هنوز مردد است، يك آيينه جيبي به او بدهيد تا دندان‌هايشان را پس از غذا خوردن نگاه كند و مطمئن شود كه هيچ چيزي بين آنها گير نكرده است.

ترس از طولاني بودن درمان

شكي نيست كه ارتودنسي درماني زمان‌بر است و اين زمان طولاني براي يك كودك خردسال بي‌پايان به نظر خواهد رسيد. هرچند براي تسريع درمان كاري از دستتان ساخته نيست، اما مي‌توانيد درمان را به تجربه‌اي خوشايندتر تبديل كنيد. به فرزندتان يادآوري كنيد كه ارتودنسي فقط يك يا دو سال طول مي‌كشد، اما نتيجه آن لبخند زيبايي خواهد بود كه براي ساليان زياد بر لبانش نقش خواهد بست. فرزندتان را متقاعد كنيد كه صبر و تحملش در درازمدت نتيجه خواهد داد.

ترس از هزينه ارتودنسي

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۲:۳۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :