جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مزايا، كاربرد و نحوه استفاده از واكس (موم) ارتودنسي

گاهي اوقات ناراحتي كه بيماران در درمان هاي ارتودنسي تجربه مي‌كنند همراه با ساييده شدن بريس يا سيم به گونه‌ها است، اگر علت اين ناراحتي سايش باشد، موم ارتودنسي مي‌تواند به عنوان يك بافر ملايم براي از بين بردن اين مشكل عمل كند. موم يا واكس ارتودنسي در صورت نياز حين انجام درمان ارتودنسي مي‌تواند در بيماران استفاده شود.

موم ارتودنسي يك ماده هيدروفوبيك مات است كه ماهيت سختي دارد اما با گرماي انگشتان شما نرم و قابل انعطاف مي‌شود. واكس ارتودنسي به صورت نوار در جعبه‌هاي كوچكي قرار دارد و تنها يك قطعه كوچك از موم در حين درمان هاي ارتودنسي ( ارتودنسي ثابت ، ارتودنسي متحرك و...)  مورد نياز است. در عين داشتن خاصيت هيدروفوبيك، واكس تفاوت‌هايي را با محيط مرطوب مانند دهان دارد. اغلب بيماران در هنگام استفاده از واكس ارتودنسي و ايستايي آن مشكلاتي دارند و اين يكي از معايب موم ارتودنسي است.

هرچند، واكس ارتودنسي همانند يك سد فيزيكي بين بريس و مخاط دهاني (در داخل گونه شما) عمل مي‌كند و به دليل دارا بودن اين ويژگي به مخاط آسيب ديده دهان زمان كافي براي بهبود را مي‌دهد. استفاده از موم ارتودنسي به همراه شستشوي دهان با آب نمك و به طور كلي كاهش حركت دهان (براي جلوگيري از تحريك بيشتر) مي‌تواند به شما كمك كند تا ناراحتي ناشي از ارتودنسي را مديريت كنيد.

نكته مهم اين است كه مخاط دهان و بافت نرم به دليل حضور مداوم بريس‌ها سخت مي‌شوند و بنابراين، به منظور ايجاد فرصت براي شكل گيري اين روند طبيعي، سعي كنيد تنها در صورت نياز شديد از واكس ارتودنسي استفاده كنيد. اگر موم به عنوان يك سد هميشه وجود داشته باشد، ناحيه مخاطي آسيب ديده نمي‌تواند با طي يك روند طبيعي سخت شود و در نتيجه ممكن است شما هميشه نياز به موم ارتودنسي داشته باشيد!

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

نحوه استفاده از واكس (موم) ارتودنسي

مرحله اول تشخيص بريسي است كه باعث ايجاد ناراحتي مخاط دهان مي‌شوند.

 يك قطعه از موم ارتودنسي را با انگشتان خود گرم كنيد تا نرم و قابل انعطاف گردد.

موم را به شكل مستطيل در آوريد. هدف اين است كه بريس را در داخل موم قرار دهيد.

بريس را با استفاده از يك دستمال كاغذي خشك كنيد. اگر از پنبه استفاده كنيد ممكن است الياف آن دور بريس باقي بماند و از طرفي ديگر دستمال حوله‌اي ممكن است به خوبي دستمال كاغذي رطوبت بريس را جذب نكند. خشك كردن بريس مهم‌ترين مرحله است. ناحيه مورد نظر بايد به خوبي خشك شود در غير اين صورت واكس هيدروفوبيك ممكن است به خوبي نچسبد يا ايستايي نداشته باشد.

موم نرم آماده شده را دور بريس قرار دهيد و اطمينان حاصل كنيد كه موم حركت نمي‌كند.

سعي كنيد واكس ارتودنسي را حركت ندهيد و با آن بازي نكنيد زيرا ممكن است واكس را از بين ببريد.

شما به احتمال زياد مجبور به استفاده مجدد از موم ارتودنسي در ناحيه مورد نظر و چندين بار در روز خواهيد بود زيرا موم با خوردن، صحبت كردن و حركات كلي زبان از جاي خود حركت مي‌كند. واكس ارتودنسي سمي نيست، بنابراين اگر شما به طور تصادفي آن را ببلعيد، جاي نگراني نخواهد بود و مشكلي به وجود نمي‌آيد. شما مطمئناً با حضور موم مي‌توانيد غذا بخوريد، اما هميشه بهترين كار اين است كه تمام واكس‌هاي ارتودنسي يا الاستيك‌ها را قبل از شروع خوردن غذا برداريد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي پيشگيري


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۰:۳۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :