جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

طلا

طلا اولين فلز گرانبهايي بود كه در صنعت جواهرسازي مورداستفاده قرار گرفت. احتمالا دليل آن را مي‌دانيد! طلا هرگز زنگ نمي‌زد، سياه نمي‌شود و هميشه مثل آفتاب درخشان است. در اسطوره‌هاي باستاني از طلا به عنوان نور خدايان ياد شده است و به همين خاطر طلا براي مردم عادي مورد استفاده قرار نمي‌گرفت. فقط فرعون و ديگر شخصيت‌هاي مهم مصر اجازه استفاده از طلا را داشتند.

طلا را مي‌توان به صورت خالص در طبيعت به صورت دانه‌اي يا تكه‌اي در ميان سنگ‌ها، كاني‌هاي بلوري شده و مواد ته نشيني آبرفتي پيدا كرد.

طلا به دلايل زير ارزش بسيار بيشتري نسبت به ديگر فلزات دارد:

  • كميابي
  • كاربردپذيري آسان
  • تصفيه راحت
  • مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگي
  • رنگ متمايز
  • واكنش‌ناپذيري با ديگر عناصر

از اين فلز قيمتي براي ساخت انواع وسايل زينتي، زيورآلات و حتي ابزار جنگي و پزشكي استفاده مي‌شد.

طلا مي‌تواند با بسياري از فلزها آلياژ شود. اين آلياژها عموما براي رسيدن به درجه‌هاي مختلف سختي و نرمي‌، دماي ذوب مناسب، ايجاد رنگ متفاوت تهيه مي‌شوند. مس رايج‌ترين فلز در آلياژهاي طلاست و باعث قرمزتر شدن رنگ آلياژ مي‌شود. ميزان طلاي موجود در هر آلياژ از واحد ۲۴ يا واحد ۱۰۰۰ محاسبه و مطرح مي‌شود. طلاي ۱۸ عيار به معني ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلز ديگر و طلاي ۹۰۰ به معني ۹۰۰ واحد طلا و ۱۰۰ واحد فلز ديگر است. شايد جالب باشد بدانيد هند بزرگ‌ترين واردكننده طلا در جهان است به اين خاطر كه تقاضاي جواهرات طلا در اين كشور بسيار بالاست.

بيشتر بخوانيد : خريد آنلاين طلا  

طلاي زرد

طلاي ۲۴ عيار روشن‌ترين و درخشان‌ترين رنگ زرد طلايي را داراست. هر چه فلزات ديگري به آن اضافه شوند از درخشندگي و زردي آن بيشتر كاسته مي‌شود. در صنعت جواهر سازي، اغلب از روكش طلاي ۲۴ عيار روي مصنوعات استفاده مي‌شود تا درخشندگي رنگ آن حفظ شود. دليل اينكه از خود طلا به طور خالص در ساخت جواهرات استفاده نمي‌شود، نرمي زياد آن است كه باعث مي‌شود استحكام كمتري داشته باشد. از اين رو هميشه آن را با فلزات گرانبهاي ديگر آلياژ مي‌كنند. هر چه عيار طلا بالاتر باشد، ميزان سختي آن كمتر است اما در عوض خلوص بيشتري دارد

طلاي رزگلد

رنگ قرمز اين طلا از آلياژ مس و طلاي خالص حاصل مي‌شود. هر چه قرمزي جواهرات طلا بيشتر باشد، يعني مس بيشتري در آن استفاده شده و قيمت و ارزش آن كمتر است. در عوض، هر چه مس بيشتر باشد، رنگ رزگلد آن بيشتر خواهد بود. اين طلا را با نام «طلاي قرمز» هم ياد مي‌كنند. البته اگر مس كمتري در تركيب آن به كار رفته باشد، رنگ آلياژ صورتي مي‌شود كه به آن «طلاي صورتي» مي‌گويند. رزگلد نسبت به طلاي زرد و سفيد امروزي‌تر است و طرفداران بيشتري دارد.

طلاي سفيد

طلاي سفيد همان طلاي زرد است كه يك لايه فلز سفيد همچون نيكل، پالاديم يا پلاتين روي آن كشيده شده است. طلاي سفيد هميشه يك روكش روديوم دارد تا علاوه بر حفظ سفيدي، براق و درخشان هم بماند. ازآنجا كه برخي افراد به نيكل حساسيت دارند، به‌جاي نيكل از پالاديوم استفاده مي‌شود. اين فلزاز نيكل گران‌تر است اما احتمال اينكه واكنش‌هاي آلرژيك ايجاد كند كمتر است. اگر از پالاديوم در طلاي سفيد استفاده شود، ديگر نيازي به روكش روديوم نيست زيرا پالاديوم نوعي رنگ خاكستري به طلا مي‌دهد. معمولاً روكش روديوم وقتي ساييده مي‌شود طلا يه رنگ زرد كدر ديده مي‌شود.

منبع : طلافروشي اينرنتي كيش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۶:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :