جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

جنين، دشمن دندان مادر

ضرورت مراقبت‌هاي دندانپزشكي در زنان باردار

بارداري از جمله معدود شرايطي است كه وقتي براي يك خانم پيش مي‌آيد تقريباً تمامي زمينه‌هاي زندگي او را براي مدت 9 ماه تحت تأثير قرار مي‌دهد. يك خانم باردار خواسته يا ناخواسته از برخي شرايط عادي و روزمره اجتناب مي‌كند و بالعكس شرايطي را براي حفظ سلامت جنين خود مراعات مي كند كه شايد در حالت عادي به آنها بي‌توجه باشد.توجه به اين نكته ضروري است كه بارداري بيماري نيست اما با يك خانم باردار به واسطه شرايط خاص فيزيولوژيك بارداري به شكل يك بيمار رفتار مي‌شود. بنابراين مثل يك بيمار پاي بايدها و نبايدهايي وسط مي‌آيد كه تا قبل از بارداري از آنها خبري نبود و مراقبت‌هاي دندانپزشكي بارداري از آن جمله‌اند...

راي روشن شدن موضوع توضيح برخي مسائل علمي ضروري به‌نظر مي‌رسد. دوره بارداري به 3 دوره سه ماهه تقسيم مي‌شود كه 3 ماهه نخست حياتي‌ترين و مهم‌ترين آنها محسوب مي‌شود. در اين سه ماهه مخصوصا ماه نخست بارداري اندام‌زايي جنين آغاز مي‌شود و وجود برخي عوامل مضر كه به آنها «تراتوژن» مي‌گويند ممكن است باعث بروز اختلالات جدي در جنين شود؛ اختلالاتي كه به شكل انواع و اقسام بيماري‌ها و سندرم‌هاي مادرزادي بروز مي‌كند كه حاصل آن نوزادي معلول، عقب‌مانده و يا حتي مرده است.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي كودكان

اين عوامل تراتوژن شامل بسياري از داروها، برخي بيماري‌ها نظير سرخجه و موادي نظير سيگار، الكل و مواد مخدر هستند. پس دوري گزيدن مادر از اين عوامل كه حتماً توسط پزشك تبيين مي‌شود ضروري است.

سه ماهه سوم نيز از جهت خطر زايمان زودرس قابل اهميت است. در اين بين سه ماهه دوم بي‌خطرترين دوره بارداري به حساب مي‌آيد. بايد گفت درمان‌هاي دندانپزشكي و داروهاي مورد استفاده در آن به‌جز چند داروي خاص تقريباً هيچ منع تجويزي در دوران بارداري ندارند و خانم‌هاي باردار مي‌توانند بدون مشكل تحت درمان قرار گيرند.

اما در مورد راديوگرافي‌هاي درماني ذكر چند نكته ضروري است؛ نخست اين‌كه بر طبق محاسبات صورت گرفته ميزان اشعه لازم براي تهيه راديوگرافي از تمام دندان‌ها بسيار بسيار كمتر از مقدار اشعه‌اي است كه ممكن است به جنين آسيب وارد كند كه دور بودن محل تابش اشعه از رحم هم باعث كاهش اشعه جذب شده مي‌شود.

اما در عين حال قانوني در علم راديولوژي وجود دارد كه به موجب آن تابش اشعه به بيمار بايد تا حد امكان محدود و فقط در موارد ضروري صورت گيرد. يعني دندانپزشك با انجام يك معاينه باليني دقيق مي‌تواند تعداد راديوگرافي‌هاي مورد نياز را به حداقل ممكن كاهش دهد.

در عين حال استفاده از پيش‌بندهاي سربي كه ساير نواحي بدن را از معرض اشعه دور نگه مي‌دارد نگراني در مورد خطرات جذب اشعه را از بين مي‌برد اما به ‌هر حال قاعده بر اين است كه تا حد امكان از تهيه راديوگرافي از خانم‌هاي باردار اجتناب شود كه دليل آن بيشتر ايجاد يك اطمينان رواني در بيمار است.

منبع :https://www.tajdentalclinic.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۷:۴۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :