جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

هدف از درمان ارتودنسي ثابت توسط دندانپزشك چيست؟

ارتودنسي ثابت بر خلاف ارتودنسي متحرك و ارتودنسي نامرئي بدين معنا مي باشد كه دستگاه ارتودنسي بر روي دندانها ثابت شده و از دهان خارج نمي شود .

از ارتودنسي كه براي مرتب كردن دندانها ، مرتب شدن و بر روي هم قرار گرفتن دندانها فك بالا و پايين و حركت دادن دندانها استفاده مي شود . به دليل كوچك بودن فك يا بزرگ بودن دندانها به صورت نامرتب بر روي فك قرار مي گيرند .

دندانپزشكان به كمك ارتودنسي در ماه حدود يك ميليمتر مي توانند دندانها را جابجا كنند . با توجه به نوع مشكلي كه دندانها دارند امكان دارد دندانپزشك مجبور به كشيدن چند دندان بيمار شود . بيمار در ماه بايد يك مرتبه به پزشك مراجعه كند تا روند درمان توسط دندانپزشك بررسي شود .دندانپزشك در هر معاينه سيم ها ، كش ها و فنرها را بررسي و آنها را سفت مي كند . در ارتودنسي ثابت كه بر روي دندانها براكت قرار مي گيرد و از بين آنها سيم عبور مي كند . بر روي براكتها كشهايي قرار مي گيرد كه اين كشها حالت رنگي يا سفيد دارند . در هر نوبت معاينه كشها عوض مي شود اما براكتها ثابت است .

در صورتيكه بافت لثه سالم باشد در هر سني ارتودنسي قابل اجرا مي باشد . اما بهترين زمان براي ارتودنسي قبل از بلوغ مي باشد . دندانپزشكان بهترين سن براي ارتودنسي را 8 – 9 سالگي مي دانند . در اين سن چنانچه بيمار دچار مشكل فك نيز باشد با استفاده از دستگاه هاي ارتودنسي مشكل بيمار رفع مي شود اما اگر در سنين بالا اقدام به اين كار نمايد بايد از جراحي براي رفع مشكل فك استفاده شود . در شرايطي كه فك بيمار مشكلي نداشته باشد و فقط براي مرتب شدن دندانها از ارتودنسي استفاده مي شود سن 10 تا 12 سالگي سن مناسب مي باشد اما در سنين بالاتر نيز اين كار قابل انجام مي باشد .

صاف شدن دندانها توسط ارتودنسي چه مقدار زمان مي برد :

با توجه به نوع ناهنجاري دندان طول دوره ي دندان متفاوت مي شود . معمولا درمان ارتودنسي ثابت بين 6 تا 22 ماه مي باشد . بعد از برداشتن براكتها ، دندانپزشك از نگهدارنده هاي پلاستيكي براي ثابت شدن دندانها استفاده مي كنند . بيمار در ابتداي استفاده از اين نگهدارنده ها بايد در كل طول روز بر روي دندانهايش باشد اما هرچقدر جايگاه دندانها ثابتر شود مدت استفاده از اين نگهدارنده ي پلاستيكي در طول شبانه روز كمتر مي شود .

مراقبت هايي كه بيمار در طول مدت درمان ارتودنسي بايد انجام دهد :

-حضور منظم  و به موقع در مطب

رعايت بهداشت دهان و دندان و تميز كردن براكتها و مراقبت از آنها

-بعد از گذاشتن براكتها بر روي دندان توسط دندانپزشك امكان دارد بيمار در صحبت كردن يا خوردن مواد غذايي دچار مشكل شود كه البته به مرور اين مشكل برطرف مي شود

-به علت بالا بودن هزينه و طولاني بودن مدت درمان توصيه مي شود در صورت وجود ناهنجاريهاي دنداني زودتر به دندانپزشك مراجعه كنيد تا زمان درمان طولاني نشود

-در طول مدت درمان بيمار بايد از خوردن مواد غذايي سفت و آدامس خودداري كند

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ارزان

مزاياي استفاده از ارتودنسي :

1-ارتودنسي باعث مي شود دندانها مرتب شده و در جايگاهشان قرار بگيرند

2-با مرتب شدن دندانها راحتتر مي شود آنها را تميز كرد

3-در روند درمان ارتودنسي ثابت دندانپزشك مجبور نيست به همكاري بيمار تكيه كند

4-احتمال بازگشت دندانها به حالت اوليه ي خود در ارتودنسي ثابت بسيار كم است

براي رسيدن به نتيجه ي بهتر بيمار بايد در زمانهاي مشخص شده به دندانپزشك مراجعه كند و به تمام توصيه ها عمل كرده و بهداشت دهان ودندان را به خوبي رعايت كند .

منبع : https://www.orthotips.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۰:۱۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :