جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي پيشگيري و رشد فك در كودكان و افزايش فضا براى رويش دندان‌ها

بسياري از والدين به دنبال پاسخ اين پرسش هستند كه آيا با رشد فك در كودكان فضا براى رويش دندان‌ها باز مي‌شود؟ در اين مقاله به بررسي ارتودنسي پيشگيري و رشد فك در كودكان و افزايش فضا براى رويش دندان‌ها مي‌پردازيم.

دلايل انجام ارتودنسي در كودكان

وجود هر يك از مشكلات زير در كودك، از دلايل انجام ارتودنسي در كودكان است:

اشكال در جويدن غذا/ از دست دادن زودهنگام دندان‌هاي شيري/ تنفس از راه دهان/ كرودينگ يا شلوغي و نامرتبي دندان‌ها و يا رويش دندان اضافه/ مكيدن انگشت شست/ موقعيت نامناسب فكين/ گاز گرفتن گونه از درون دهان به دليل رويش نامناسب دندانها/ عدم قرار گيري دندان‌هاي جلو بر روي هم و يا قرار گرفتن به شكل غيرطبيعي/ نامتقارني صورت به علت نامرتبي دندان ها يا موقعيت فكين/ دندان قروچه

سن مناسب براي ارتودنسي در كودكي

توصيه ما اين است كه كودكان را در سن 7 سالگي نزد متخصص ارتودنسي كودكان برده تا مورد معاينه قرار گيرند.

يك متخصص ارتودنسي حاذق با معاينه قادر است پيش بيني كند كه كودك در آينده دچار مشكلات مرتبط با ارتودنسي هم چون كرودينگ و … خواهد شد يا مسير رشد فك و رويش دندانها صحيح است و احتمال بروز اين مشكلات در كودك وجود ندارد

در صورت تشخيص زودهنگام مشكلاتي نظير كرودينگ يا شلوغي دندانها، موقعيت نامناسب فكين، عدم قرار گرفتن دندانهاي بالا و پايين روي هم، از دست دادن زودهنگام دندانهاي شيري و… توسط متخصص ارتودنسي دندان ميتوان براي برطرف كردن آنها اقدامات لازم را انجام داد. با تشخيص زودهنگام دوره درمان نيز كوتاهتر شده و بهترين نتيجه حاصل خواهد شد.

گاهي تشخيص مشكل به گونه‌اي است كه نياز به هيچ مداخله درماني ندارد و فقط نياز است كه روند رشد فك و دندان‌ها زير نظر پزشك باشد. در اين صورت جاي نگراني نيست و تنها بايد مطمئن شويد كه مشكل موجود، حاد و جدي است يا فقط يك مرحله گذرا است و هيچ گونه اقدام درماني نياز ندارد.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي بزرگسالان

ارتودنسي پيشگيري و مزيتهاي انجام آن

تشخيص زود هنگام و اقدام به درمان زودهنگام، در صورتي موثر خواهد بود كه قوس دنداني و فكها هنوز تكميل نشده است و در حال رشد است. انجام ارتودنسي پيشگيري اين مزيت را دارد كه فك كودك هنوز در حال رشد است و ميتوان تا اندازه قابل توجهي اين مشكلات را برطرف كرد. به طور كلي با تشخيص زودهنگام دوره درمان بسيار كوتاهتر خواهد بود.

هم چنين اقدام به ارتودنسي پيشگيري از بروز مشكلات جدي‌تر پيشگيري مي‌كند و موجب آسانتر شدن انجام درمان ارتودنسي در سنين بالاتر با دوره درمان كوتاهتر ميشود.

در ارتودنسي پيشگيري، در بسياري موارد فضاي مورد نياز براي رشد دندانهاي دائمي با كمك وسايل ارتودنسي مخصوص ايجاد شده و با تعدادي براكت رشد دندان‌ها و فك‌ها هدايت ميشود.

ارتودنسي پيشگيري در حقيقت مرحله نخست درمان است و مرحله دوم و تكميلي درمان در سنين بالاتر با قرار دادن براكت‌هاي ارتودنسي انجام مي‌شود. اما درمان تكميلي بسيار آسان و كوتاه خواهد بود.

انجام ارتودنسي پيشگيري دستاوردهاي زير را به ارمغان ميآورد:

كاهش احتمال شكستگي دندان‌ها ي متمايل به جلو، هدايت رشد فكي به مسير صحيح، بهبود ظاهر كودك و افزايش اعتماد به نفس او

بهبود قرارگيري دندانها بر روي هم

رفع عادات غلط كودك هم چون مكيدن انگشت، زبان زدن به دندان‌ها و گاز گرفتن لب و گونه از داخل

رشد دندان‌هاي دائمي در مسير صحيح

منبع : https://www.orthodentist.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۵:۵۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :