جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

راهنماي پايان درمان ارتودنسي ثابت

پس از پايان دوره فعال درمان ارتودنسي ثابت ، دستگاهها از دهان خارج مي شوند. در اين زمان دندانها كمي لق بوده و لازم است در محل مورد نظر تثبيت شوند تا به حالت قبل از درمان برگشت نكنند. بنابراين يك دوره نگهداري (Retention) ضرورت دارد. نگهدارنده (Retainer) بصورت پلاك متحرك يا نگهدارنده ثابت تجويز ميشود.

دوره نگهداري به معني اتمام درمان نيست و در حفظ نتايج درمان نقش اساسي دارد. سهل انگاري و بي توجهي مي تواند منجر به از دست رفتن نتايج درمان شده و حتي درمان مجدد لازم شود.

اگر دستگاه ارتودنسي دندان ثابت شما برداشته شده و قرار است به شما پلاك نگهدارنده متحرك تحويل داده شود ، ضرورت دارد حتماً در وقت تعيين شده حاضر شويد.

مدارك پاياني درمان (قالب ، راديوگرافي و فتوگرافي) جهت بررسي نتايج درمان و تغييرات بعدي ضروري ميباشد. موارد توصيه شده را تهيه نماييد تا در پرونده شما جهت بررسي بعدي موجود باشد. در صورت نقص مدارك و بروز هر گونه مشكل براي شما، رسيدگي به آن مقدور نمي باشد.

در دوره نگهداري بصورت منظم (فواصل سه ماهه يا زمانهايي كه توصيه مي شود) براي چك كردن دندانهاي خود مراجعه نماييد.

طول دوره نگهداري و ميزان استفاده از پلاك را ارتودنتيست تجويز مي نمايد كه بسته به سن فرد و نوع ناهنجاري متفاوت است و در بعضي موارد لازم است هميشه ادامه يابد. حداقل دوره نگهداري با پلاك متحرك يكسال و با نگهدارنده ثابت چند سال مي باشد كه براي افراد مختلف متفاوت است.

بيشتر بخوانيد :

استفاده از پلاك متحرك بايد حداقل چهار ماه بصورت تمام وقت (۲۴ساعت) باشد و پلاك فقط در زمان غذا خوردن و مسواك زدن بايد از دهان خارج شود. استفاده از آن فقط طبق نظر ارتودنتيست كاهش مي يابد؛ هرگز بدون مشورت استفاده از پلاك را قطع نكنيد. چنانچه در استفاده از پلاك مشكلي داشتيد در اولين فرصت به مطب مراجعه كنيد.

موقع غذا خوردن حتماً پلاك متحرك را از دهان برداريد چون علاوه بر تجمع مواد غذايي ممكن است پلاك بشكند. در ضمن جويدن غذا بدون پلاك به بازسازي بافتها و تثبيت دندانها كمك مي كند. رژيم غذايي نرم ديگر لازم نيست و جويدن غذاهاي سفت مي تواند مفيد باشد.

بعد از غذا دندانها را مسواك بزنيد. پلاك را هم با مسواك تميز نموده و با آب و صابون يا مايع ظرفشويي بشوييد. بعلت سايندگي به پلاك خمير دندان نزنيد. براي ضد عفوني پلاك فقط از قرصهاي مخصوص استفاده نماييد.

از پلاك خود بدقت مراقبت نماييد زيرا در صورت گم شدن يا خراب شدن آن نظم دندانهاي شما بهم مي خورد. از قرار دادن پلاك در معرض نور مستقيم خورشيد ، حرارت و آب داغ خودداري نماييد چون موجب تغيير شكل پلاك مي شود.

اگر نگهدارنده ثابت داريد اطراف سيم آن را بدقت با مسواك تميز نماييد. براي حفظ موقعيت و نظم دندانهايتان بادقت از آن مراقبت نماييد. از گاز زدن غذاهاي سفت روي آن خودداري كنيد؛ چون باعث جدا شدن دندانها از آن مي شود. در اين صورت در اولين فرصت به ارتودنتيست مراجعه كنيد.

حدود يك تا دو ماه بعد از برداشتن براكتها جهت چك كردن سلامت دندانها به دندانپزشك خود مراجعه نماييد.

جهت بررسي وضعيت دندانهاي عقل و احتمال نياز به خارج كردن آنها مشاوره كنيد.

منبع : http://www.orthodoctor.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۱:۱۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :