جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

نكات ارتودنسي براي بزرگسالان

1-    محدوديت سني براي ارتودنسي وجود ندارد

اكثر مردم وقتي در مورد ارتودنسي فكر مي‌كنند، معمولا تصويري از نوجوانان به ذهنشان خطور مي‌كند؛ اما در حال حاضر بسياري از بزرگسالان هم ارتودنسي بزرگسالان  انجام مي‌دهند. تا وقتي دندان‌ها و لثه‌هاي شما سالم باشند، درمان ارتودنسي مي‌تواند براي شما موثر واقع شود. مهم‌ترين فاكتوري كه بايد در نظر گرفته شود، سلامت لثه‌ها و استخوان‌هاي در بر گيرنده دندان‌ها است.

اگر شما لثه سالم نداشته باشيد، يا لثه‌هاي شما تحليل رفته باشد و تحليل استخوان داشته باشيد، ارتودنسي براي شما مفيد و موثر نخواهد بود؛ چون فشاري كه بر دندان‌هاي شما وارد مي‌كند، مي‌تواند باعث بروز مشكلات بيشتر شود.

اصلا چرا افراد در بزرگسالي ارتودنسي انجام مي‌دهند؟

معمولا به اين علت است كه در زمان نوجواني خانواده توان مالي براي ارتودنسي را نداشته است و حال كه خود بزرگ شده‌اند، مي‌خواهند سلامت دندان و ظاهر لبخند خود را بهتر كنند. گاهي برخي از بزرگسالان در زمان نوجواني ارتودنسي انجام داده‌اند؛ اما بعد از اتمام درمان ارتودنسي ثابت، از دستگاه‌هاي نگه دارنده، به خوبي استفاده نكرده‌اند و دوباره دندان‌هايشان به هم ريخته است. بعضي نيز به دليل پيچيدگي مشكل فكي‌شان علاوه بر ارتودنسي احتياج به جراحي فك و صورت نيز دارند كه بايد در بزرگسالي به همراه ارتودنسي انجام شود

بيشتر بخوانيد :

2-    رابطه فكي و دنداني شما به‌اندازه رديف بودن و زيبايي دندان‌هاي شما اهميت دارد

بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه براكت‌ها و ارتودنسي فقط دندان‌ها را رديف مي‌كند. در واقع آن‌ها كارهاي بيشتري نيز انجام مي‌دهند. متخصص ارتودنسي در معاينه‌ي اوليه مسائل ديگري را نيز در نظر مي‌گيرد. آيا دندان‌هاي شما رديف هستند؟ آيا شكل تماس آنها مناسب است؟ آيا زبان شما فضاي كافي براي حركت دارد؟ آيا مفصل فكي شما سالم است يا صدا مي‌دهد؟ آيا تمام دندان‌هاي شيري خود را از دست داده‌ايد و دندان‌هاي دائمي تعداد مناسبي دارند؟ آيا لثه‌ها و دندان شما سالم است؟ آيا تنفس يا صحبت كردن شما مشكل دارد؟

مهم‌ترين مسئله‌اي كه ارتودنتيست ارزيابي مي‌كند، روابط فكي و دنداني شما است و ارزيابي مي‌كند كه آيا فك بالا و پايين شما در رابطه مناسبي با يكديگر هستند يا نه؟ و آيا اين رابطه در هنگام باز و بسته كردن دهان نيز مناسب است يا نه؟ متخصص ارتودنسي همان مقدار كه به زيبايي و رديف بودن دندان‌ها اهميت مي‌دهد، به عملكرد فكين نيز اهميت مي‌دهد. در واقع دندان‌هاي رديف چه نفعي خواهند داشت اگر نتوانيم غذا را خوب بجويم يا نتوانيم به درستي صحبت كنيم و يا اينكه درد و ناراحتي در ناحيه مفصل فكي داشته باشيم.

منبع : http://www.orthodr.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۵:۳۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :