جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

درمان ارتودنسي در كودكان

هنگامي كه متوجه ميشويد كودكتان بايد درمان ارتودنسي انجام بدهد، احتمالا اولين سوالي كه به ذهنتان ميرسد اين است كه آيا اين درمان ارتودنسي براي كودكان دردناك است؟ آيا كودكم ميتواند اين درمان را پشت سر بگذارد؟ براي پاسخ به اين سوالات پيش از هر چيز بايد بدانيد در واقع بهترين سن درمان ارتودنسي، كودكي است چون همه ساختارها در حال رشد هستند و به راحتي با هدايت رشد استخوانهاي فك ميتوان بسياري از مشكلات ناهمراستايي دندانها و فكها را كه در آينده ممكن است نياز به جراحي داشته باشد، برطرف كرد. با اين حال نميتوان گفت اين درمان بسيار ساده است بلكه بايد انتظار واقع بينانه داشته باشيد. 

آيا ممكن است كودك به براكت آلرژي داشته باشد؟ 

بله. در مواردي واكنش آلرژي به برخي فلزها مثل نيكل ديده شده است. در صورتي كه كودك به فلز آلرژي داشته باشد ميتوان از براكتهاي غير فلزي به جاي آن استفاده كرد. برخي افراد هم ممكن است به لاتكس مورد استفاده ارتودنتيست در هنگام نصب براكت در دهان، آلرژي داشته باشند كه در اين صورت ميتوان از دستكش غير لاتكس استفاده كرد. 

گاهي براكت لثه كودك را تحريك ميكند و باعث تورم آن ميشود. نبايد اين وضعيت را با آلرژي اشتباه بگيريد اما به آن توجه كنيد ببينيد بهتر ميشود يا بدتر. 

بيشتر بخوانيد:

ارتودنسي متحرك

آيا براكت درد دارد؟ 

درد بار معنايي سنگيني دارد، در مورد براكت نميتوان گفت درمان دردناكي است بلكه كودك در روزهاي اولي كه براكت را در دهان گذاشته است كمي احساس درد و ناراحتي دارد تا زماني كه به آن عادت كند. عادت كردن به وسيله دهاني جديد معمولا چند روز طول ميكشد. اين درد يا ناراحتي در حدي است كه به راحتي با چند راهكار ساده مثل خوردن غذاهاي نرم، مسواك زدن و مصرف مسكن هايي مثل استامينوفن برطرف ميشود. همچنين اگر سيم، براكت يا حلقه فلزي دور دندان آسياب دهان را زخمي ميكند ميتوان روي زواياي آن كمي موم ارتودنسي ماليد تا از ساييدن آنها به بافتها جلوگيري شود. 

چه مدت بايد براكت در دهان بماند؟ 

طول مدت درمان ارتودنسي با براكت در كودكان كمتر از ارتودنسي بزرگسالان است چون بافتها و ساختارهاي دهان آمادگي تغيير را دارند. با اين حال مدت زمان دقيق درمان بستگي به شدت مشكل، همكاري كودك و رشد او دارد. در بيشتر افراد درمان ارتودنسي ۱۸ تا ۳۶ ماه طول ميكشد. 

كودك چه مدت بايد ريتينر استفاده كند؟ 

ريتينر يا تثبيت كننده ارتودنسي وسيله اي است كه وضعيت كنوني دندانهاي كودك ( پس از پايان درمان با براكت و در آوردن براكت) را حفظ و تثبيت ميكند. اين كه چه مدت ريتينر لازم است بستگي به شدت و نوع مشكل كودك دارد. در بعضي از كودكان استفاده از آن بهتر است هميشگي شود و برخي ديگر تنها يك شب در هفته استفاده ميكنند. دندانها همانند ساير بخشهاي بدن دائما در حال تغيير هستند به خصوص در سن رشد. بنابراين حتما طبق نظر متخصص ارتودنسي بايد ريتينر استفاده شود وگرنه نتيجه زحمات بيمار به هدر ميرو. 

منبع : https://www.orthoblog.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۷:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :