جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي به روش اينويزيلاين

ارتودنسي به چه معناست

اُرتودُنسي (به انگليسي: Orthodontics)‏ يك تخصص در رشته دندان پزشكي است. اين كلمه مركب است از دو واژه لاتين “ارتو” به معناي راست و درست و “ادوس” يا مشتق آن “دنس” به معناي دندان. ارتودنسي يكي از مهمترين رشته هاي تخصصي دندانپزشكي است. همچنين اولين تخصص معرفي شده در دندانپزشكي و دومين تخصص ايجاد شده در كليه رشته هاي پزشكي مي باشد. درمان ارتودنسي بيشتر تصحيح مال اكلوژن يا جفت شدن نامناسب دندانهاست. اين امر مي تواند ناشي از موقعيت نادرست دندانها و يا ناهنجاريهاي دو فك نسبت به هم باشد يا ممكن است درجاتي از هر مشكل توأم دنداني فكي در يك فرد باشد. از اين رو درمان هاي ارتودنسي بر تصحيح موقعيت دندانها و يا تغيير الگو و جهت رشد دو فك (درمان هاي ارتوپديك يا جراحي فك) متمركز مي باشد. در ادامه به ارتودنسي به روش اينويزيلاين ميپردازيم :

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي به روش اينويزيلاين

يكي از روش‌هاي جديد ارتودنسي، ارتودنسي اينويزيلاين است در اين شيوه به جاي براكت و سيم ارتودنسي از پلاك‌هايي شفاف جهت حركت دندان‌ها به موقعيت مطلوب استفاده مي‌شود. در واقع بين وضعيت نامرتب دندان‌ها تا حالت رديف پيش‌بيني شده توسط كامپيوتر در لابراتوارهاي ويژه‌اي اقدام به توليد پلاك‌هاي بي رنگ متعددي ميگردد.

هر پلاك چند هفته توسط بيمار روي دندان‌ها گذاشته مي‌شود وسپس پلاك بعدي جاي آن را مي گيرد به اين ترتيب رفته رفته دندان‌ها رديف مي‌ شوند.

علي رغم فلسفه جذاب اين روش و از همه مهم‌تر عدم استفاده از دستگاه‌هاي فلزي ارتودنسي هنوز به دلايل فني نتوانسته است جايگزين روش معمول ارتودنسي با سيم و براكت شود. به عبارتي كاربرد آن بيشتر محدود به كيس هاي خفيف ارتودنسي و تحت شرايط معين مي گردد. مضافا بر اينكه در ايران اساسا تكنولوژي ديجيتال و لابراتواري آن ورود پيدا نكرده است بنابراين تبليغات داخلي مبني بر ارتودنسي با پلاك هاي شفاف يا ارتودنسي اينويزيلاين و حتي گاهي تحت عنوان ارتودنسي نامرئي به جهت محدوديت هاي فني و امكانات درماني هنوز پشتوانه درستي ندارند.

از سوي ديگر هزينه درمان ارتودنسي  با اين روش نزديك به ۳ براير ارتودنسي به روش عادي است عامل ديگري بر اينكه كه حتي در كشورهاي اروپايي و آمريكا هم مخاطبين زيادي جلب نكرده است. بديهي است با در نظر گرفتن توانايي پايين تر اين روش در مرتب كردن دندانها از سويي و محدوديت هاي تكنيكي داخل كشور، صَرف چنين قيمتي براي درماني تحت عنوان ارتودنسي نامرئي در ايران امري غير منطقي و در مواردي آسيب رسان مي باشد.

بهترين گزينه براي بيماراني كه نمي خواهند دستگاههاي ارتودنسي شان زياد به چشم بيايد

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۲:۴۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :