جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

فرمول محاسبه قيمت طلا در زمان خريد طلا از طلافروشي

اين حق شماست كه بدانيد به طور دقيق قيمت خريد طلا يي كه قصد خريد آن را داريد چگونه محاسبه مي‌شود؛ طلافروشان با فرمول زير قيمت نهايي طلاي مورد پسند شما را حساب مي‌كنند:

۹% ماليات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قيمت يك گرم طلاي ۱۸ عيار))

ممكن است طلافروشاني را ببينيد كه به صورت متفاوتي از اين فرمول استفاده مي‌كنند مثلاً اول ماليات بر ارزش افزوده را حساب مي‌كنند و بعد سود طلافروش را، يا گاهي وزن كل طلا را آخر از همه در آن ضرب مي‌كنند بايد بگوييم جاي نگراني نيست چون پايه و اساس تمام اين فرمول‌ها يكسان است و فرقي به حال قيمت نهايي طلا ندارد؛ قبل از آنكه مثالي بزنيم ابتدا هر كدام از اجزاي اين فرمول را توضيح مي‌دهيم. با دي اجرت همراه باشيد.

حرف خودماني: گاهي اوقات ممكن است طلافروشاني را ببينيد كه در هنگام محاسبه قيمت طلا، به جاي آن كه ۷% سود مغازه و ۹% ماليات را جداگانه حساب كنند، ۹% و ۷% را با هم جمع مي‌كنند و ۱۶% را در فرمول حساب مي‌كنند. اگر طلافروشي را ديديد كه اين كار را كرد از او تشكر كنيد 🙂 چراكه خواسته يا ناخواسته به سود شما عمل مي‌كند، يعني قيمت كل طلا با استفاده از فرمول زير مقداري كمتر به دست مي‌آيد كه اين اختلاف قيمت به نفع شماست!

بيشتر بخوانيد :

اجرت:

ازآنجايي كه فرايند شكل دهي طلا عملياتي سخت و پرزحمت است تمامي طلافروشان و كارگاه‌هاي طلاسازي بابت زحماتي كه مي‌كشند و طلا را شكل مي‌دهند دستمزد دريافت مي‌كنند. اين اجرت با توجه به نوع و مدل طلا تعيين مي‌شود. چيزي كه مهم است بدانيد اين است كه نرخ مصوبي براي تعيين اجرت وجود ندارد. اگر قصد خريد داريد حتما به چندين طلافروشي سر بزنيد و از دستمزد آن‌ها مطلع شويد. سپس با ضرب گرم طلا در اجرت مي‌توانيد هزينه‌ي دريافتي را به دست آوريد.

ماليات بر ارزش افزوده:

مقدار پولي كه زرگران به عنوان ماليات دريافت مي‌كنند را بايد به اداره‌ي ماليات پرداخت كنند. ازسال 1389 اين قانون به تصويب رسيد كه مبلغي به عنوان ماليات بر ارزش افزوده از خريداران دريافت شود.اگرچه اين قانون سرو صداهاي زيادي به پا كرد. چرا كه طلا فروشان معتقد بودند طلا سرمايه است و ارزش افزوده‌اي ايجاد نمي‌كند و اين ماليات بايد به اجرت اضافه شود. تا به امروز اين چانه زني‌ها ادامه دارد ولي تاكنون كه حذف ماليات از فرمول محاسبه قيمت طلا در هنگام خريد بي نتيجه بوده است. در حال حاضر 9 درصد از هزينه كل به عنوان ماليات حساب مي‌شود

سود طلا فروش:

مقدارهزينه‌اي ست كه به صورت مصوب و قانوني ازطريق اتحاديه زرگران داخل طلافروشي‌ها نصب شده است. سود قانوني فروشندگان 7 درصد است.

براي محاسبه سود طلافروش پول طلاي خام و اجرت هر مقداري شد 7 درصد آن را حساب كرده و به مبلغ نهايي اضافه ‌كنيد.

وزن طلا

طلافروشان وزن طلا با ترازوهاي دقيق خود كه هر شش ماه يك بار از جانب بازرسان اتحاديه طلا و جواهر و سازمان استاندارد بررسي و آزموده مي‌شوند، اندازه‌گيري مي‌كنند، در مقاله « ترازو در طلا فروشي » هر آنچه كه مربوط به وزن طلا و ترازو طلافروش‌ها و همچنين نحوه خواندن و نوشتن وزن از روي ترازو، بيان شده است؛ شما با مراجعه به اين مقاله مي‌توانيد اطلاعات خود را در اين باره تكميل كنيد.

منبع : طلا فروشي اينترنتي كيش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۱:۲۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :