جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چرا لمينت بهتر از ونير كامپوزيت است؟

1. زيبايي بيشتر

كامپوزيت ونيرها كه به دليل قيمت پايين خود ممكن است بيشتر طرفدار داشته باشند، ظاهر چندان طبيعي ندارند. و پس از نصب آن ها، لبخند افراد مصنوعي خواهد بود. اما برعكس، پس از نصب لمينت دندان كه تقريبا مشابه ميناي دندان است، دندانپزشك يا متخصص زيبايي و ترميم دندان تمام تلاش خود را خواهد كرد كه ظاهر طبيعي به دندانِ لمينت شده بدهد. براي اينكار او سطح لمينت را صيقل داده و از حالت صاف و غيرطبيعي در مي آورد.

2. طبيعي بودن

عقيده بر اين است كه هرچيزي در حالت طبيعي اش بهتر و زيباتر است. بنابراين اگر بخواهيم چيزي را جايگزين ميناي دندان كرده يا به دندان متصل كنيم، بهتر است كه ويژگي هاي طبيعي دندان را تقليد كند. مثلا نحوه پردازش روشنايي يا جلوهِ دندان در مقابل نور، يكي از ويژگي هايي طبيعي دندان است. و هرچيزي كه بتواند از اين شيوهِ پردازش نور تقليد كند، به ساختار دندان نزديك تر است.

3. مقاومت در برابر لكه و تغيير رنگ

لمينت يك مزيت خوب، حتي نسبت به ميناي دندان ما دارد. و آن، مقاومت در برابر لكه و رنگ است. يعني لمينت ها طوري طراحي و ساخته شده اند كه به سختي دچار لكه مي شوند. اين درحالي است كه كامپوزيت ونيرها و حتي ميناي دنداني خودمان به راحتي تغيير رنگ داده و لك مي شوند.

علت اين مقاومت در برابر لكه را بايد در ساختار لمينت جستجو كرد. برعكس ميناي دندان، كه ساختاري متخلخل دارد، لمينت دندان متخلخل نيست. اين يعني رنگدانه ها در ساختار متخلخل ميناي دندان و ونيركامپوزيت ها نفوذ مي كنند اما در ساختار لمينت به سختي نفوذ مي كنند.

4. ماندگاري و طول عمر بيشتر

اگر به درستي از لمينت دندان مراقبت شود بين 10 تا 15 سال و حتي بيشتر ماندگاي و دوام دارد. اين در حالي است كه كامپوزيت ها در خوشبينانه ترين حالت بين 4 تا 8 سال ماندگاري دارند.

دقت كنيد كه لمينت ها بسيار نازك و شكننده هستند. اما زماني كه به دندان متصل مي شوند چنان استحكامي دارند كه به سختي آسيب مي بينند. به دليل همين استحكام است كه آن ها از كامپوزيت ونير بادوام تر هستند. كامپوزيت ونيرها بيشتر مستعد لب پر شدن و شكستن هستند.

5. مدت زمان آماده سازي و نصب

براي اينكه طرح لبخند خود با كمك لمينت دندان را بهبود ببخشيم نياز به دو جلسه داريم. در جلسه اول سطح ميناي دندان به اندازه بسيار كمي تراشيده شده و از آن قالب گرفته مي شود تا به لابراتوار جهت ساخت فرستاده شود. سپس در جلسه بعدي لمينت آماده شده و براي هميشه نصب مي شود.

اگر فاصله بين دو جلسه را در نظر نگيريم و فقط زمان تراشيدن مينا و نصب لمينت را لحاظ كنيم، مدت زمان نصب لمينت ها بسيار كمتر از اتصال و باند كاموزيت ونيرها خواهد بود. متخصص ترميمي و زيبايي يا دندانپزشك براي آماده سازي و نصب لايه لايه كامپوزيت ها زحمت بيشتري مي كشد و در نهايت پس از باند شدن به دندان بايد سطح دندان را صيقل و پاليش كند تا مانند ظاهر دندان با كامپوزيت طبيعي تر به نظر برسد.

منبع : دندانپزشكي شبانه روزي جنت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۰:۳۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :