جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بريس بهتر است يا اينويزيلاين؟

مرتب كردن دندان‌ها توسط متخصصين ارتودنسي دندان و به روش‌هاي مختلفي انجام مي شود. متداول ترين اين روش ها استفاده از بريس هاي سنتي و بريس هاي شفاف يا اينويزيلاين (Invisalign) است. هر يك از دو روش مزايا و معايب خاص خود را دارند و اين موضوع تصميم گيري بيمار و متخصص ارتودنسي را براي انتخاب دشوار مي كند.

بريس يا اينويزيلاين، شدت و نوع مشكل

در مواقعي كه مشكلات ترازبندي دندانها خيلي شديد نيست، مي توان از ساير روشهاي درماني از جمله اينويزيلاين استفاده كرد. اما اگر دندانها كج باشند، همپوشاني داشته باشند يا كاملا چرخيده باشند، به خصوص هنگامي كه دو پايه (Bicuspid) هستند، استفاده از بريس هاي سنتي ارجحيت دارد. در اين موارد، سيني هاي  اينويزيلاين (ارتودنسي نامرئي) قادر نيستند دندان هاي دوپايه را براي تراز شدن وادار به حركت كنند.  بعلاوه، در سيني هاي اينويزيلاين  تمركز فشار روي دندان به سمت قسمت فوقاني است، در حالي كه بريس ها فشار مساوي بر كل دندان وارد مي كنند و دندان ها را از بالا به پايين به موقعيت مناسب هدايت مي كنند.

بريس يا اينويزيلاين، زيبايي ظاهري

بريس ها عمدتاً از جنس فلز هستند و از براكت هايي تشكيل شده اند كه توسط سيم به هم وصل مي شوند. حتي در مواردي كه از بريس هاي سراميكي همرنگ دندان استفاده مي شود، هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است. اينويزيلاين از يك ماده ترموپلاستيك شفاف و سفارشي ساخته مي شود و به طور يكپارچه روي دندان قرار مي گيرد و به دليل اينكه نامرئي است به آساني توجه افراد را جلب نمي كند.

بريس يا اينويزيلاين، قابليت جابجايي و نگهداري

بريس هاي سنتي در جاي خود ثابت هستند و هنگام تميز كردن دندان ها مشكلاتي ايجاد مي كنند، مخصوصا وقتي ذرات غذا در فلز گير مي كنند. اما اينويزيلاين به دليل اينكه از نوع ارتودنسي متحرك هستند  اين مشكل را ندارد و مي توان آن را هنگام مسواك زدن و نخ كشيدن برداشته، دوباره در جاي خود قرار داد (البته، لازم به ذكر است كه اين مزيت اينويزيلاين گاهي تبديل به يك نقطه ضعف مي شود، و آن هنگامي است كه برداشتن و گذاشتن مكرر، اثربخشي سيني ها را در تراز كردن دندان كاهش مي دهند). بعلاوه، بريس ها را بايد بطور منظم مسواك زد و تميز كردن آنها نياز به آب دارد، در حالي كه براي تميز كردن و شستشوي سيني هاي اينويزيلاين از سيستم پاكسازي اينويزيلاين استفاده مي شود.

بريس يا اينويزيلاين، طول دوره و پيگيري درمان

بريس هاي سنتي قابل جابجايي نيستند و بسته به نياز بيمار، بين 18 ماه تا 3 سال به صورت شبانه روزي پوشيده مي شوند. اما بريس هاي اينويزيلاين قابل برداشتن هستند و براي اينكه بتوانند بهترين عملكرد را داشته باشند، بسته به نياز بيمار، بايد حدود 22 ساعت در روز به مدت شش تا هجده ماه پوشيده شوند. همچنين، مراجعه به ارتودنتيست براي پيگيري روند پيشرفت بريس ماهانه است، در حالي كه براي اينويزيلاين هر 6 هفته يكبار صورت مي گيرد.

بريس يا اينويزيلاين، هزينه

هنگام مقايسه هزينه ارتودنسي سنتي و بريس هاي اينويزيلاين بايد عوامل مختلفي در نظر گرفته شود. قيمت نهايي به شدت مشكلات موجود، وسعت مشكلات و تعداد سيني هايي كه در درمان با اينويزيلاين به كار مي رود، و همچنين مهارت متخصص، محل مطب  و حق مشاوره دارد. اما اين هزينه معمولا در اينويزالاين بيشتر از بريس معمولي است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۳:۳۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :