جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

با انواع ارتودنسي نامرئي آشنا شويم

ارتودنسي نامرئي دندان و يا همرنگ دندان در انواع مختلف هستند از جمله :

ارتودنسي لينگوال

ارتودنسي لينگوال در مواقعي استفاده مي شود  كه بيمار علاقه ي به قابل مشاهده بودن براكت ها ندارد. در اين صورت براكت ها از داخل دهان بر روي دندان ها قرار گرفته به صورتي كه از بيرون هيچ اثري از درمان ارتودنسي باقي نمي ماند . ولي اين نوع ارتودنسي به زمان طولاني احتياج داشته و از طرف ديگر تجهيزات و دستگاه هايي كه براي اتصال براكت ها داخل دهان استفاده ميشوند ، قيمت زيادي دارند.

مزاياي ارتودنسي لينگوال

در اين روش براكت ها هميشه مخفي هستند و اطرافيان فرد به هيچ عنوان قادر به ديدن ارتودنسي در پشت دندانها نيستند .

معايب ارتودنسي لينگوال

گذاشتن براكت در داخل دهان ، براي زبان ايجاد مزاحمت ميكند و در نهايت تكلم بيمار با مشكل مواجه ميشود . از طرفي نصب و ترميم اين نوع براكت ها به سختي انجام مي شود . همين موضوع هزينه هاي درمان را بالا مي برد . ضمن اينكه زمان غذا خوردن و تميز كردن نيز مشكلات اساسي ايجاد ميشود كه در طولاني مدت فرد را از وضعيت به پيش آمده خسته ميكند.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي CAT

ارتودنسي  CAT و يا روش بدون چسباندن براكت ، به شكل پوسته هاي نازك و شفاف شيشه ي هستند و با نام Invisalign شناخته هستند. اين نوع پوسته به صورت يك قالب بر روي دندان ها نشانده ميشوند . گذاشتن و برداشتن مي تواند توسط خود بيمار انجام شود . براي اين مدل ارتودنسي اول قالب دندان هاي بيمار گرفته مي شود و بعد به لابراتوار ارسال مي گردد كه با استفاده از تجهيزات  و دستگاه هاي مكانيزه از قالب ها ، اسكن سه بعدي تهيه و درنهايت براي گذاشته شدن بر روي دندان ها به مطلب انتقال داده مي شوند . اين پوسته بر روي دندانها گرفته و متخصص ارتودنسي فاصله آن ها را كم و زياد ميكند .

مزاياي ارتودنسي با روش CAT

در اين روش بدون  تحمل هيچ گونه درد ناشي از متصل كردن براكت ها و يا كشيدن دندان ، يك پوسته بر روي دندان به راحتي قرار گرفته . درضمن هزينه آن نسبت به ارتودنسي دندان با براكت نيز كمتر است . تميز كردن دندان در روش ارتودنسي با روش CAT راحت تر است چرا كه بيمار ميتواند پوسته هاي شفاف را از دهان خارج كند و بعد از شستشو آن ها مجددا روي دندانها قرار دهد.

معايب استفاده از ارتودنسي با روش CAT

اين روش به اندازه براكت هاي فلزي و سراميكي نتايج مطلوبي نمي تواند به دست دهد . به علاوه مدت زمان درمان طولاني تر ميشود . ضمن اينكه اين روش براي مواردي كاربرد دارد كه دندانها به عارضه كمتري دچار باشند.

منبع : https://www.orthodentist.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۹:۰۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :