جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بي حسي دندان در بارداري

انجام امور دندانپزشكي در دوران بارداري يكي از سوالاتي كه  پرسيده مي شود . آيا  دندانپزشكي در دوران بارداري مي تواند خطري داشته باشد ؟ بي حسي دندان در بارداري  خطري براي جنين دارد ؟ در صورت  شروع دندان درد در ماه هاي اول بارداري چه اقدامي انجام دهيم ؟ تمام اين ها سوالاتي است كه  ممكن است در بارداري ذهن مادران باردار را به خود مشغول كرده باشد ،اگر شما پاسخ اين سوالات را نمي دانيد بهتر است مقاله زير را مطالعه كنيد .

درمان التهاب لثه در بارداري

درمان ژنژيويت  يا التهاب لثه ،بهداشت عالي و ويزيت  مرتب دندانپزشكي و در صورت  لزوم ،جرمگيري است  و درمان بيماري پريودنتال ،علاوه بر بهداشت  و ويزيت مرتب دندانپزشكي  و جرم گيري ،تميز كردن سطوح ريشه  دندان  وآنتي بيوتيك تراپي  و در صورت لزوم ،جراحي است . درمان بيماري پريودنتال در زمان بارداري ايمن  است و احساس بهتري به فزرد مي دهد .

عوارض بيماري هاي دهان و دندان

از عوارض عمده بيماري پريودنتال در زنان باردار ،زايمان زودرس  و وزن كم نوزاد هنگام تولد است . همچنين زنان بارداري كه مبتلا  به بيماري پريودنتال باشند ،2 برابر بيش از سايرين احتمال ابتلا به پره اكلمپسي دارند

سايش هاي اسيدي دندان در بزرگسالان

ممكن است بنا بر دلايلي خصوصا در دوران بارداري برگشت غذا  از معده به دهان  و يا استفراغ  نيز به دليل ويار شايع شود .  در نتيجه براي جلوكگيري  از ايجاد سايش  هاي اسيدي  در اين مواقع بايد دهان را  با آب يا بي كربنات  شستشو داد  و از مسواك نرم استفاده  كرد . براي بررسي وضعيت دندان ها  با دندانپزشك اطفال و بزرگسالان  و نيز براي كنترل علائم بارداري به پزشك مرتبط ارجاع شود .

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي كودكان

درمان هاي دندانپزشكي در دوران بارداري

در دوران بارداري ،مراقبت ها  و مراجعات دندانپزشكي زنان بسيار كم مي شود  و در صد بالايي از افرادي كه نيازمند  درمان هستند نيز به دندانپزشك مراجعه نمي كنند . شايد علت اين كمبود مراجعه ،عدم اطمينان بسياري از دندانپزشكان نسبت به بي حسي موضعي ،راديوگرافي  و درمان دندانپزشكي در اين دوران باشد .

بهترين زمان براي انجام مراقبت هاي دنداپزشكي سه ماه دوم است. در اين زمان ارگانوژنز پايان يافته ، از طرفي جنين انقدر  بزرگ نيست  كه دراز كشيدن طولاني  مادر مشكلي ايجاد كند . در مورد انجام راديوگرافي ،در دندانپزشك  ميزان اشعه به حدي كم است  كه انجم راديوگرافي  پري اپيكال  تشخيصي ،معادل 7  ساعت اشعه كيهاني موجود  در محيط زندگي است . با وجود اين ،استفاده  از وسايل حفاظت شخصي (پيش بد سربي ) و مراقبت هاي ديگر حين راديوگرافي لازم است .

منبع : تاج دنتال


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۵:۲۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :