جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بارداري و دندانپزشكي

در دوران بارداري ، بسياري از هورمون هاي خانوم ها تغيير مي كند ، به همين دليل خونريزي در لثه ها و تورم آنها دور از تصور نخواهد بود .

درد دندان و هر دردي براي خانوم هاي باردار مضر است ، پس در دوران بارداري نبايد درد دندان ها را تحمل كرد و بهتر است ، براي مشورت به دندانپزشك متخصص مراجعه كرد.

 دندانپزشك با توجه به شرايط بيمار، روش درماني متناسب را به او پيشنهاد مي دهد .در دوران بارداري مي توان كارهاي ضروري دندانپزشكي را انجام داد كه عصب كشي و پر كردن دندان ها شامل آن مي شود ، البته توصيه پزشكان اين است كه بهترين زمان براي مراجعه به دندانپزشكي بارداري از ماه سوم تا ششم بارداري است و درصد بروز خطر در اين ماه ها را بسيار پايين مي دانند .

البته بهتر است كارهايي را كه براي دندان ها ضروري نيست را به ماه هاي بعد از بارداري موكول كنيد . كارهايي كه مربوط به زيبايي دندان هاست مانند سفيد كردن و ... را بعد از زايمان انجام دهيد و تنها مجاز به انجام كارهاي اورژانسي دندان ها مي باشيد .

براي خانوم هاي باردار ، نشستن طولاني مدت روي صندلي دندانپزشكي ، مخصوصا در ماه هاي آخر ، بسيار دشوار است. درست و يا غلط بودن در استفاده از ، داروهاي دندانپزشكي هنوز هم مشخص نشده است و در مورد تاثيراستفاده از اين داروها براي خانوم هاي باردار، شبهاتي وجود دارد به طوريكه هنوز هم به قطع ضررهاي احتمالي آن ها مشخص نشده است  و عده اي از پزشكان هم استفاده از آنها را بلامانع مي دانند . البته استفاده از داروهايي مانند پني سيلين  ، اريترومايسين ، آموكسي سيكلين كه توسط پزشك براي درمان عفونت هاي دنداني شما تجويز شده است بلا مانع خواهد بود .

• راديوگرافي در دوران بارداري

بهتر است گرفتن عكس هاي مورد نياز براي معالجه دندان ها را به بعد از دوران زايمان موكول شود ، اما در پاره اي از شرايط اورژانسي مانند پر كردن دندان ها ، پزشك مجبور به گرفتن عكس هاي راديوگرافي است . انجام اين كار درماه هاي اول بارداري بسيار خطرناك است زيرا در اين ماه ها  بدن جنين در حال رشد و شكل گيري است و اندام هاي حياتي در حال تشكيل شدن هستند به همين دليل خانوم هاي باردار مي بايست در اين ايام نسبت به استفاده از داروها و همچنين انجام راديوگرافي و .... بسيار حساس باشند و حتما پزشك را از بارداري خود مطلع كنند.

• پندهايي براي مراقبت از دندان ها در دوران بارداري

1. در هنگام مراجعه به دندانپزشك ، براي آنكه خودتان و جنين تان در شرايط راحت تري قرار بگيريد بهتر است يك بالش كوچك همراه خود داشته باشيد.

2. بهتر است در هنگام نشستن روي صندلي پاهايتان را روي هم قرار ندهيد زيرا فشار زيادي را به شما منتقل خواهد كرد .

3. كارهايي كه مربوط به زيبايي دندان هايتان مي شود را به دوران بعد از زايمان خود موكول كنيد.

4. حتما حتما حتما دندانپزشك را از بارداري خود مطلع كنيد .

5. در طول دوران بارداري ، از غذاهاي سالم استفاده كنيد  و بعد از مصرف غذا ها سعي كنيد دندان هاي خود را مسواك زده و به طور مرتب از نخ دندان استفاده كنيد .

نكته : بهتري است انجام امور مربوط به دندانپزشكي زيبايي ( ايمپلنت دندان ، لمينت دندان ، كامپوزيت دندان ، بليچينگ دندان و....) كه لزومي به انجام ان ها نيست تا پايان دوره بارداري به تعويق بيفتد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۶:۲۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :