جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا مي توان از درمان ارتودنسي پيشگيري كرد؟

امروزه تصور مي شود درمان ارتودنسي براي اصلاح نا مرتب بودن دندان ها و صرف هزينه هاي گزاف امري اجتناب ناپذير است. با اين حال بايد گفت ارتودنسي پيشگيري اين امكان را فراهم آورده است تا با مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسي و انجام معاينات لازم و عمل به توصيه هاي دندانپزشك متخصص ارتودنسي و انجام اقدامات درماني لازم در موقع مناسب از سيم كشي دندان ها در آينده پيشگيري نمود.

ارتودنسي پيشگيري( معمولا ارتودنسي ثابت )  در صورتي با موفقيت همراه است كه والدين با مراجعه با متخصص ارتودنسي از او بخواهند تا دندان هاي كودكان دلبند آن ها را در سنين اوليه زندگي بررسي نموده و در صورت وجود هر گونه مشكلي از نظر رديف بودن دندان ها، زيبايي دندان ها يا مشكلات فكي و اسكلتي اقدامات لازم را جهت پيشگيري انجام دهد.اهميت دندان هاي شيري و مراقبت از آن هادندان هاي شيري كودكان اهميت بسيار زيادي دارند و نبايد از سلامت آن ها غافل شد. دندانپزشك متخصص ارتودنسي مي تواند با كشيدن توالي دار دندان هاي شيري يا پيشگيري از مكيدن انگشت از بروز بسياري از مشكلاتي كه به درمان ارتودنسي نياز دارند، پيشگيري كند.دندانپزشك متخصص ارتودنسي با پيدا كردن علت وجود ناهنجاري در ترتيب دندان ها يا فك و صورت، اقدامات لازم جهت رفع علت را انجام داده و زمينه پيشگيري از بروز مشكلات دنداني و فكي در آينده را فراهم مي سازد.از آن جا كه رشد استخوان ها تا يكي دو سال بعد از بلوغ ادامه دارد، امكان تغيير در رشد استخوان  و هدايت اين رشد در مسير طبيعي و صحيح وجود دارد. در صورتي كه اشكالي در استخوان ها يا فك كودك وجود داشته باشد مي توان از اين پتانسيل رشد براي اصلاح عيب هاي استخواني مثل ناكافي بودن سايز فك استفاده كرد و از درمان ارتودنسي در آينده پيشگيري نمود. دندانپزشك متخصص ارتودنسي راهنمايي هاي لازم را در اختيار بيماران قرار خواهد داد.

بيشتر بخوانيد :

 قيمت ارتودنسي

مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشك

براي پيشگيري از درمان ارتودنسي و بهره بردن از ارتودنسي پيشگيري مراجعه منظم و به موقع به دندانپزشك متخصص ارتودنسي اهميت بسزايي دارد. بهتر است از ابتداي رويش دندان هاي شيري اولين ملاقات با پزشك متخصص ارتودنسي نيز رقم بخورد. و اين چكاپ ها به طور منظم ادامه داشته باشد تا در صورت وجود هر گونه مشكلي بتوان نسبت به رفع آن اقدام نمود. ارتودنسي پيشگيري در رابطه با ناهنجاري هاي فكي و دنداني با علل ژنتيكي هم كمك كننده است. زيرا در صورت مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسي و انجام اقدامات درماني لازم مي توان از بسياري از جراحي هاي فك پيشگيري نمود.

احتمال زمين خوردن و وارد شدن ضربه به فك يا چانه كودكان تقريبا همواره وجود دارد. در صورتي كه چنين اتفاقي روي داد و اين ضربه با شكستن دندان شيري همراه بود، حتما بايد به دندانپزشك متخصص ارتودنسي مراجعه نمود زيرا گاهي شكستگي هاي ريزي در فك به وجود مي آيد كه با احتمال اختلال رشد در فك همراه هستند. در همان زمان كودكي مي توان با كمك وسايل بسيار ساده ارتودنسي از اين اختلال ها پيشگيري و آن ها را اصلاح نمود. مراجعه ديرهنگام احتمال انحراف استخوان هاي فك و پيچيده شدن روند درمان را در پي دارد.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي متحرك 

بررسي وجود دندان هاي نهفته

مراجعه به دندانپزشك متخصص ارتودنسي در كودكي از نظر پيدا كردن دندان هاي نهفته هم اهميت دارد. گاهي تنها با شمردن دندان ها مي توان به وجود دندان نهفته پي برد و با انجام اقدامات درماني لازم ازنامرتبي دندان‌ها و از بين رفتن ريشه دندان‌ها يا حتي كيستيك شدن آن‌ها در آينده و نياز به اقدامات و درمان ارتودنسي پيچيده پيشگيري كرد.

ممانعت از ايجاد عادت هاي غلط در كودك

اصلاح برخي از عادت هاي نادرست كودكان نيز اهميت زيادي در پيشگيري از درمان ارتودنسي در آينده دارد. مكيدن انگشت دست يا پا، جويدن ناخن، فشار دادن زبان به سمت دندان هاي جلو و مكيدن لب ها احتمال ايجاد تغيير در ساختار فك كودك را افزايش مي دهند. با اصلاح اين عادات مي توان از درمان ارتودنسي در آينده اجتناب كرد.

ارتودنسي فقط كارگذاشتن براكت فلزي روي دندان ها و مرتب كردن آن ها نيست، علت يابي به موقع و رفع برخي از مشكلات دنداني و فكي به كمك اقدامات بسيار ساده خود بخش عمده درمان ارتودنسي را تشكيل مي دهد. هدف اصلي ارتودنسي پيشگيري از ايجاد تغييرات دائمي غير صحيح در صورت است.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۲:۱۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :