جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

انواع ارتودنسي فلزي

ارتودنسي ثابت فلزي

ارتودنسي فلزي رايج‌ترين شكل از ابزارهاي مورد استفاده براي كودكان و يكي از انواع ارتودنسي ثابت دندان مي‌باشد. بريس‌هاي ارتودنسي فلزي عمدتاً از استيل ضد زنگ ساخته مي‌شوند و با استفاده از مواد پُركننده همرنگ دندان (رزين كامپوزيت) به روي سطح دندان‌ها چسبانده مي‌شوند. افرادي كه از اين نوع بريس استفاده مي‌كنند بايد در هنگام خوردن غذاهاي خشك و سخت خيلي مراقب باشند، زيرا اتصالات اين بريس‌ها مي‌تواند به راحتي شكسته شود و در روند درمان ارتودنسي اختلال ايجاد نمايد. يك سيم ارتودنسي با استفاده از كش‌هاي حلقه‌اي رنگي به تمامي براكت‌هاي فلزي بسته مي‌شود. رنگ كش‌هاي لاستيكي را هم مي‌توان در هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسي براي انجام تنظيمات لازم و يا در فاصله بين اين مراجعات، عوض كرد. رنگ اين كش‌ها مي‌تواند نقره‌اي و همرنگ با خود بريس‌ها باشد و يا رنگ روشن‌تري داشته باشد. به موازات پيشرفت دوره درمان ارتودنسي، متخصص ارتودنسي از سيم‌هاي ضخيم‌تري استفاده مي‌كند تا بتواند نيروي بيشتري را بر روي دندان‌ها وارد كند. بعضي از بيماران به اين فرايند در اصطلاح «ضخيم كردن بريس» مي‌گويند. بريس‌هاي فلزي را در پايان دوره درمان مي‌توان به راحتي و بدون آنكه آسيبي به دندان‌ها وارد شود از آنها جدا كرد.

ارتودنسي ثابت سراميكي

بريس‌هاي ارتودنسي مي‌تواند به جاي استيل ضد زنگ از يك ماده سراميكي سخت ساخته شود تا رنگ آن همانند دندان‌ها باشد. اين باعث مي‌شود كه بريس‌هاي ارتودنسي از نظر ظاهري نيز زيباتر باشند و گزينه جذابي بخصوص براي ارتودنسي بزرگسالان باشد. سيم‌هاي ارتودنسي را نيز مي‌توان از نوع همرنگ با دندان‌ها انتخاب كرد تا موجب زيبايي بيشتر بريس‌ها شود. بريس‌هاي ثابت سراميكي از نظر كارآيي در جابه‌جا كردن دندان‌ها مي‌تواند همانند بريس‌هاي ثابت سنتي عمل كند. اما گاهي اوقات اين بريس‌ها براي دندان‌هاي رديف پايين توصيه نمي‌شود. زيرا جنس مواد اين بريس‌ها خيلي سخت است و در صورتي كه بيمار گاز عميق يا محكم بگيرد ممكن است به دندان‌هايي كه در مقابل براكت‌ها قرار دارند، آسيب وارد شود. جدا كردن بريس‌هاي سراميكي از روي دندان‌ها كمي سخت‌تر از بريس‌هاي فلزي سنتي است، با اين حال در اغلب موارد احتمال آنكه آسيبي به دندان‌ها وارد شود، خيلي كم است.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي ثابت خودتنظيم

تمامي توليدكنندگان بزرگ ابزارهاي ارتودنسي، بريس‌هاي خودتنظيم با برند خود را توليد مي‌كنند كه مي‌تواند از جنس فلز يا سراميك باشد. بعضي از اين سازندگان هم ادعاهاي زيادي در مورد مزاياي محصولات خود براي درمان ارتودنسي دارند. در اين بريس‌ها به جاي استفاده از كش براي نگه داشتن سيم‌هاي ارتودنسي در جايگاه خود، يك مكانيسم گيره داخلي تعبيه شده است كه سيم را در جاي خود نگه مي‌دارد و امكان كشيدن و تنظيم آن را با راحتي و آزادي بيشتري فراهم مي‌كند. تاكنون هيچ گونه شواهد علمي به دست نيامده است كه نشان دهد مكانيسم گيره‌اي نتايج بهتري را نسبت به بريس‌هاي ثابت سنتي و كش‌هاي لاستيكي حاصل مي‌كند. اما تحقيقات نشان داده است كه با استفاده از بريس‌هاي خودتنظيم، زمان لازم براي تعويض و تنظيم سيم‌ها و نيز احتمال تغيير رنگ آنها در فاصله بين مراجعات به متخصص ارتودنسي دندان ، كاهش پيدا مي‌كند. زيرا براي بستن سيم‌ها در اين روش از كش‌هاي رنگي استفاده نشده است.

ارتودنسي ثابت پشت دنداني

بريس‌هاي پشت دنداني برخلاف همه بريس‌هايي كه تا اينجا در مورد آنها بحث شد به سطح داخلي دندان‌ها متصل مي‌شوند و بنابراين از ديد كسي كه از بيرون نگاه مي‌كند، مخفي هستند. بسياري از متخصصين ارتودنسي اين روش را به بيماران خود توصيه مي‌كنند و مي‌توانند نتايج بسيار خوبي با اين روش به دست آورند. مشكلات و عوارض خاصي كه ممكن است استفاده كنندگان از ارتودنسي پشت دنداني با آن مواجه باشند شامل مشكل در صحبت كردن، زخم شدن زبان و مشكل در تميز نگه داشتن بريس‌ها مي‌باشد. قيمت بريس‌هاي پشت دنداني هم در حد قابل توجهي از ساير انواع بريس‌ها كه در بالا به آنها اشاره شد، گران‌تر مي‌باشد. قيمت بالاتر اين بريس‌ها به خاطر هزينه‌هاي بالاتر آزمايشگاهي كه آن را مي‌سازد و زمان طولاني‌تري كه براي نصب و تنظيم آنها لازم است، مي‌باشد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۴:۲۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :