جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ترميم دندان بدون تاج

ترميم دندان بدون تاج يكي از سخت ترين انواع ترميم دندان مي باشد؛ چرا كه تاج قسمتي از دندان است كه در دهان ديده مي شود و در صورت عدم وجود تاج عملا دنداني در دهان شما ديده نمي شود. تاج دندان قسمت بيروني دندان است كه در صورت وجود عفونت در ريشه و پوسيده شدن قسمت داخلي دندان شروع به تحليل رفتن مي كند. اگر بيمار براي رفتن به دندانپزشك و درمان ريشه تعلل كند با كمترين فشار تاج دندان مي شكند. با شستن تاج دندان كار دندان سخت مي شود. در گذشته تنها كاري كه براي چنين دندان هايي انجام مي دندان كشيدن دندان بود اما امروزه به روش هاي درماني وجود دارد كه امكان نگه داشتن دندان را فراهم مي كند.

روش درمان دنداني كه قسمتي از تاج را از دست داده است

در صورتي كه قسمتي از تاج دندان شكسته شده باشد پزشك ابتدا بايد ريشه دندان را درمان نمايد. امكان دارد به دليل نازك شدن ديواره هاي تاج دندان هنگام گشاد كردن كانال هاي دندان قسمتي از شكسته شود. البته پزشك سعي مي كند تا آنجايي كه امكان دارد تاج دندان را حفظ نمايد اما در صورتي كه بيمار درمان دندان را به تاخير انداخته باشد و تاج دندان نازك شده و شكننده شده باشد. بعد از گذراندن مراحل عصب كشي دندان نوبت به ترميم تاج دندان مي رسد. پزشك براي ترميم دندان و زيباسازي دندان بر اساس ميزان سلامت تاج آن چند روش پيش رو دارد كه در ادامه درباره آنها صحبت خواهيم كرد.

روكش دندان

در صورتي كه قسمت كمي از تاج دندان جلويي باقي مانده باشد و يا درمان براي دندان هاي عقبي صورت گيرد پزشك از روكش دندان استفاده مي كند. به دليل فشار زيادي كه به دندان هاي عقبي هنگام حجويدن غذا وارد مي شود استفاده از روكش روش مطمئن تري مي باشد و ماندگاري طولاني تري خواهد داشت. البته در صورتي كه تاج دندان بيش از حد شكسته باشد ممكن است ماندگاري روكش كاهش يابد و با كمترين فشار روكش از دندان جدا شود.

لمينت دندان

در صورتي كه دندان هاي جلويي براي درمان نياز به ترميم داشته باشد از لمينت مي توان براي زيبا سازي آن استفاده نمود. روي دندان هاي جلويي فشار كمي وجود دارد و پزشك مي تواند با قالب گيري از دندان لمينت دندان را ساخته و دندان هاي بيمار را زيبا نمايد.

كامپوزيت

روش ديگري كه براي زيبا سازي دندان هاي جلويي به كار گرفته مي شود كامپوزيت دندان است. كامپوزيت نسبت به لمينت ماندگاري كمتري دارد اما هزينه انجام آن نسبت به روش هاي ديگر كمتر است. از اين روش براي ترميم سطحي دندان هاي عقبي نيز استفاده مي شود اما بيشترين استفاده از آن براي دندان هاي جلويي است و به دليل فشار كمي كه به اين دندان ها وارد مي شود مي توان گفت درمان مناسبي نيز مي باشد.

منبع : دندانپزشكي شبانه روزي تاج


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۸:۰۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :