جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي ثابت ( فلزي)

ارتودنسي ثابت يا فلزي يكي از روش هاي درمان در دندانپزشكي به حساب ميايد كه در آن به اصلاح مشكلات عدم تراز دندان ها و نامرتب بودن دندان ها پرداخته مي شود. در اين روش سعي بر آن است تا دندان ها در يك رديف و يك خط قرار گرفته و داراي توازن شوند.

انواع ارتودنسي ثابت

چهار نوع رايج از ارتودنسي ثابت وجود دارد:

  • بريس سنتي و فلزي
  • بريس لينگوال
  • بريس سراميكي
  • بريس ديمون

بريس سنتي و فلزي

از قديمي ترين و پايه اي ترين دستگاه هاي مورد استفاده در ارتودنسي ثابت، بريس هاي فلزي مي باشند. در واقع استفاده از اين بريس ها داراي تاريخچه و قدمت بالايي است و اولين انتخاب دندان پزشكان براي رفع نامرتبي و كجي دندان ها در ايام گذشته، استفاده از بريس هاي فلزي بوده است.

بريس هاي فلزي از سه بخش اصلي زير تشكيل شده اند:

براكت:

براكت ها در واقع قطعه هاي كوچك هستند كه بر رو سطح دندان ها قرار ميگيرند. اين براكت ها در سطح جلو يا عقب دندان ها توسط چسب مخصوص و سيمان ويژه اي وصل مي شوند.

سيم ارتودنسي:

سيم ارتودنسي،داراي قوس هايي مي باشد كه براكت هاي نصب شده بر روي سطح دندان ها را به يكديگر وصل ميكند. با استفاده از اين سيم ها نيرو و فشاري كه نياز است به دندان وارد شود تا به صورت صاف قرار گيرند را متخصص ارتودنسي به دندان وارد ميكند تا دندان ها جابجا شوند و به صورت صاف در مكان اصلي خود ثابت شوند.

بند:

بندهاي ارتودنسي نقشي جهت ايجاد تعادل و توازن دارند كه از آنها به عنوان لنگر نام برده مي شود. اين بندها مانع ايجاد فشار زياد بر روي دندان ها مي گردد و بين دندان هايي كه بسيار به هم نزديك هستند، فاصله مي اندازد.

همچنين اين بندها محلي جهت اتصال سيم ارتودنسي هستند.

براكت لينگوال

ارتودنسي لينگوال  يا پشت دنداني دقيقا مشابه همان بريس  فلزي است، با اين تفاوت كه بريس هاي فلزي در جلوي سطح دندان قرار مي گيرند و كاملا مشخص هستند ولي براكت هاي لينگوال پشت دندان ها نصب مي شوند و در ظاهر ديده نمي شوند. در واقع اين بريس ها اصلا در دهان شما قابل ديدن نيستند.

براكت سراميكي

براكت سراميكي نوعي بريس است كه در توليد آن از جنس سراميك استفاده شده است. بريس هاي سراميكي همرنگ دندان هستند و در گروه ارتودنسي نامرئي قرار مي گيرند.

برخلاف بريس لينگوال كه در دهان اصلا قابل تشخيص نبود، بريس سراميكي به سختي قابل تشخيص است اما نسبت به بريس لينگوال در دهان مشخص تر مي باشد.

بريس ديمون

يكي از جديدترين و تاثيرگذارترين روش هاي ارتودنسي ثابت، ميتوان به ارتودنسي با بريس ديمون اشاره كرد. اين بريس ها داراي ساختار جالب توجهي هستند.

بريس ديمون يا بريس خود تنظيم كننده، ساختاري مشابه با بريس هاي فلزي دارند اما در واقع سيم هاي قوسي شكلي كه بين براكت ها به كار رفته، داراي خاصيتي است كه مي تواند به صورت آزاد و راحت بين براكت ها جابجا شود.

هزينه ارتودنسي ثابت

هزينه هاي ارتودنسي ثابت براي افرادي كه نياز به درمان دارند؛ داراي بازه ي مختلفي مي باشد. با توجه به سابقه و تبحر دندانپزشك در امر ارتودنسي، شهري كه در آن زندگي مي كنيد و دستگاهي كه براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرد، هزينه ارتودنسي ثابت براي شما مشخص مي گردد.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۷:۵۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :