جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چگونه درمان ارتودنسي با براكت را سريعتر تمام كنيم؟

يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه مي‌توانيد براي كوتاه كردن دوره درمان ارتودنسي( ارتودنسي سريع ) انجام دهيد، اين است كه كار را به موقع شروع كنيد. اولين غربالگري ارتودنسي از سن هفت ‌سالگي بايد شروع شود. اين زمان بهترين فرصت است چرا كه هنوز همه دندان‌هاي دائمي در نيامده است و فرصت براي تغييرات در سن رشد فراهم است. بي‌ترديد با هدايت رشد دندان‌ها و فكها مي‌توان خيلي سريع تر به نتيجه رسيد .

استفاده از روش‌هاي تسريع درمان ارتودنسي بزرگسالان

از آنجايي كه در افراد بزرگسال سن رشد به اتمام رسيده است حركت دادن دندان‌ها و فكها زمان بيشتري نياز دارد. روش‌هاي جديدي براي كوتاه‌تر كردن درمان ارتودنسي در بزرگسالان، ابداع شده است كه از جمله آنها مي‌توان به درمان با ليزر كم توان و كورتيكوتومي و همچنين ميكرو استئوپرفوريشن اشاره كرد كه مشخص شده است درمان را كوتاه‌تر مي‌كند.

در روش درمان با ليزر كم توان، نوري با فركانس پايين مستقيماً به استخوان فك ساطع مي‌شود تا توليد استئوكلاست (سلول‌هايي كه ساختارهاي استخواني فك را معدني زدايي مي‌كنند) را افزايش داده و به اين ترتيب حركت دندان‌ها را تسريع نمايد. اين درمان درد براكت را نيز كاهش مي‌دهد.

در روش كورتيكوتومي (Corticotomy ) برش‌هاي كوچكي در استخوان پيرامون دندان ايجاد مي‌شود تا سرعت حركت دندان را افزايش دهد. اغلب اين روش همراه با پيوند استخوان (پيوند استخوان معدني زدايي شده براي برش‌ها) در تكنيكي به نام ارتودنسي استئوژنيك تسريع شده Accelerated Osteogenic Orthodontics انجام مي‌شود. مشخص شده است اين كار مي‌تواند طول دوره درمان را تا يك سوم كاهش دهد.

ميكرو استئوپرفوريشن (Micro osteoperforation) عملي مشابه كورتيكوتومي است با اين تفاوت كه ابزار مورد استفاده سوراخ‌هاي بسيار كوچك‌تري در استخوان اينجا مي‌كنند. به اين ترتيب توليد استئوكلاستها افزايش يافته و معدني زدايي استخوان سخت پيرامون دندان و در نتيجه حركت دندان افزايش مي‌يابد.

يكي ديگر از روشها وسيله اي به نام اكسل دنت است كه با ايجاد لرزشهاي كوچك باعث تسريع حركت دندانها ميشود.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي نامرئي

حفظ بهداشت دهان

هر چه بهتر بهداشت دهان را رعايت كنيد، درمان ارتودنسي زودتر تمام مي‌شود يا به عبارتي كمتر به تعويق مي‌افتد. در صورتي كه نتوانيد به درستي از دندان‌ها و لثه مراقبت كنيد، التهاب يا عفونت لثه اتفاق مي‌افتد كه در حركت دندان‌ها اختلال ايجاد مي‌نمايد. همچنين در صورت پوسيدگي دندان، درمان به تعويق مي‌افتد. از مصرف نوشابه و ساير نوشيدني‌هاي گازدار خودداري كنيد چرا كه باعث پوسيدگي دندان مي‌شوند و كار را دشوارتر مي‌كنند .  حداقل روزي دو مرتبه مسواك بزنيد و يك مرتبه نخ دندان بكشيد. مي‌توانيد براي آسان‌تر شدن مسواك زدن با براكت، از مسواك برقي استفاده كنيد. در پژوهشي كه اخيراً منتشر شد چنين نتيجه‌ گيري شد كه مسواك برقي مي‌تواند حركت دندان‌ها را سريع تر كرده و طول دوره درمان ارتودنسي را كاهش دهد.

بيشتر بخوانيد : هزينه ارتودنسي

مراقبت از براكت ارتودنسي

يكي از نكات مهم براي كوتاه‌تر كردن درمان ارتودنسي، جلوگيري از ايجاد وقفه در طول درمان است. براي اين منظور بايد از براكت مراقبت كنيد تا صدمه نبيند. هر بار كه براكت صدمه ديده و عملكرد آن دچار مشكل شود درمان متوقف شده و حتي دندان‌ها ممكن است كمي بازگشت داشته باشند، تا زماني كه براكت تعمير شده و دوباره به كار بيفتد. نكات زير براي مراقبت از براكت اهميت دارد:

غذا را به قطعات كوچك‌تر تقسيم كنيد. خوراكي‌ها و غذاهاي خام و سفت مانند هويج، سيب، كرفس و غيره ممكن است هنگام جويدن فشار زيادي بر براكت وارد كند بنابراين پيش از خوردن آنها به صورت خام، آنها را به قطعات كوچك‌تر تقسيم كنيد.

غذاهاي سفت يا چسبنده نخوريد. اين غذاها باعث صدمه ديدن براكت و دندان مي‌شوند . از جمله اين غذاها مي‌توان به ذرت بو داده، آجيل، چيپس، شكلات كشي و تافي، كارامل و كوكي اشاره كرد.

يخ و اشياء سخت نجويد. جويدن يخ يا مداد باعث صدمه ديدن براكت يا دندان‌ها مي‌شود.

منبع : https://www.orthodentist.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۴:۵۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :