جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي نامرئي دندان چه مشكلاتي را درمان مي كند؟

به هم فشردگي و شلوغي بيش از حد دندان ها: در اين حالت در فك فضاي كافي وجود ندارد تا تمام دندان‌ها به راحتي و بدون همپوشاني و كج شدن در محل مناسب خود قرار بگيرند. ميزان همپوشاني قابل اصلاح به روش ارتودنسي نامرئي يك تا پنج ميلي متر است.

فاصله زياد بين دندان ها: گاهي به دليل رشد غيرطبيعي فك يا حركت كردن دندان‌ها در اثر دندان غائب فاصله بين دنداني بسيار زياد است. فاصله قابل اصلاح به روش ارتودنسي نامرئي يك تا پنج ميلي متر است.

اوربايت/ اورجت: در اين حالت دندان‌هاي بالا جلوتر از دندان‌هاي پايين قرار مي‌گيرد.

كراس بايت: هم محور نبودن فك بالا با پايين باعث مي‌شود كه يك يا چند دندان فك بالا، واقع در جلو و يا كنار دهان، پشت دندان‌هاي پايين قرار بگيرد.

برگشت جزيي به حالت اوليه: پس از اتمام دوره ارتودنسي دندان معمول، ممكن است دندان‌ها تاحدي به حالت اوليه برگردند.

بريس اينويزيلاين گاهي روش مناسبي براي اصلاح ناهنجاري‌هاي ساده بايت (مال اكلوژن) محسوب مي‌شود. ارتودنسي نامرئي براي برخي از مشكلات دنداني قابل استفاده نيست.

بيشتر بخوانيد :

استفاده از يك مجموعه پلاك متحرك براي تنظيم بايت روش جديدي نيست. روش اينويزلاين مبتني بر اصلي است كه نخستين بار در دهه ۱۹۴۰ مطرح شد و در دهه ۱۹۷۰ بازبيني گرديد و بر اساس آن لازم بود تا براي تعيين مناسب‌ترين محل دندان‌ها قالب‌هايي از دندان‌ها گرفته شود. روش اينويزيلاين از گونه‌هاي قديمي‌تر ساده‌تر است و فقط به يك نوبت قالب گيري و عكس برداري نياز دارد كه در جلسه مشاوره اوليه انجام مي‌شود.

با استفاده از اين قالب‌ها مدل رايانه‌اي سه بعدي تهيه مي‌شود كه نشان مي‌دهد چگونه بايد دندان‌ها را مرحله به مرحله حركت داد. مجموعه پلاك‌هاي سفارشي بر اساس اين مدل طراحي مي‌شود تا حركت تدريجي و موثر بر دندان‌ها اعمال شود. پلاك‌هاي اينويزيلاين با استفاده از فرايند‌هاي (CAD/CAM) طراحي و ساخت رايانه‌اي در لابراتوار دندانپزشكي تهيه و سپس براي دندانپزشك ارسال مي‌شود.

متخصص ارتودنسي  پلاك‌ها را به مرور در گروه‌هاي يك يا دو عددي در جلسه‌هاي ويزيت هر چهار تا شش هفته يك بار در اختيار بيمار قرار مي‌دهد تا درمان را كاملاً تحت مديريت داشته باشد. بيمار بايد از هر پلاك به مدت دو هفته دقيقاً مطابق دستور دندانپزشك استفاده كند، در اين مدت دندان‌ها به اندازه ۰.۲۵ تا ۰.۳۳ ميلي متر جابجا مي‌شود.

اگرچه پلاك متحرك است و مي‌توان آن را هنگام غذا خوردن، نوشيدن بعضي آشاميدني‌ها و مسواك زدن و نخ كشيدن از دهان خارج كرد، اما بيمار موظف است حداقل ۲۰ ساعت در روز پلاك را در دهان داشته باشد تا دندان‌ها مرتب شود. در درمان ارتودنسي نامرئي معمولاً از ۲۰ تا ۳۰ پلاك براي دندان‌هاي بالا و پايين استفاده مي‌شود. ارتودنسي نامرئي اكثر بزرگسالان كمتر از يك سال طول مي‌كشد. البته زمان درمان به مشكل خاص دندان‌ها بستگي دارد.

منبع : https://www.orthoinfo.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۸:۴۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :