جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

دكتر متخصص ارتودنسي كودكان

دكتر متخصص ارتودنسي كودكان : در برخي از مواقع دندانپزشك پس از معاينه دندان هاي كودك متوجه مي شود كه كودك نياز به انجام ارتودنسي دارد و او را به يك دكتر متخصص ارتودنسي كودكان خوب و مجرب معرفي مي كند تا روند درمان را آغاز كند.

دكتر متخصص ارتودنسى كودكان ، پس از معاينه كودك، مشكلات و ناهنجاري هاى دندانى و فكى كودك را شناسايي و ارزيابى مى كند. بسيارى از والدين تصور مى كنند كه ارتودنسى تنها زمانى قابل انجام مى باشد كه تمامى دندان هاى شيرى افتاده باشند و دندان هاي دائمى رشد كرده باشند.

اما بايد به اين والدين يادآور شد كه بسيارى از مشكلات و ناهنجاري هاى ارتودنسى در سنين پائين قابل شناسايي بوده و در صورت درمان به موقع ديگر نيازى به درمان هاى با هزينه بيشتر و طولانى تر در بزرگسالى نخواهد بود.

بنابراين دكتر متخصص ارتودنسى اطفال در صورتى كه تشخيص دهد مشكلات بيمار در همين سنين قابل درمان مى باشد، پس از تهيه عكس هاى راديوگرافى و فتوگرافى ، انجام قالب گيرى و قرار دادن وسايل ارتودنسى در دهان كودك اقدام به درمان مى نمايد.

در دوران كودكي ، بسياري از مشكلات و ناهنجاري هاي فكي قابل تشخيص مي باشد ؛ از اين رو گفته مي شود ارتودنسي در كودكان ، مي تواند جنبه پيشگيري نيز داشته و بدين ترتيب منجر به تشخيص زود هنگام مشكلات ، كاهش دوره درماني ، دريافت نتايج بهتر از درمان ، كاهش هزينه ارتودنسي و از اين قبيل موارد شود .

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي بزرگسالان

ارتودنسي چيست؟

ارتودنسي در واقع از دو بخش " ارتو " به معناي دندان و " دنسي " به معناي مرتب كردن تشكيل شده است.

ارتودنسي يكي از روش هاي درماني در دندانپزشكي مي باشد كه در آن فوق تخصص ارتودنسي با توجه به دانش و مهارت خود اقدام به مرتب كردن دندان هاي بيمار مي كند.

در اين روش متخصص دندانپزشك از دستگاه ها و وسايل مخصوصي براي رفع ناهنجاري هاي دنداني بيمار استفاده مي كند.

بسيارى از مشكلات در سنين پايين قابل تشخيص بوده و با استفاده از ارتودنسى متحرك قابل درمان مى باشد، چرا كه كودكان در حال رشد بوده و با استفاده از رشد كودك مى توان بسيارى از ناهنجاري ها را برطرف نمود.

اما برخى از مشكلات در سنين پائين قابل تشخيص يا درمان نبوده و در سنين بالاتر نيازمند درمان با ارتودنسى ثابت مى باشند. در ارتودنسى ثابت دندان ها با استفاده از سيم و براكت ها حركت داده مى شوند.

سن مناسب ارتودنسي كودكان چه زماني مي باشد؟

بايد بگوييم بهترين بازه سني براي ويزيت اوليه ارتودنسي كودكان ۷ سالگى مي باشد،  مراجعه به دكتر متخصص ارتودنسي اطفال در اين سنين باعث بهبود و رفع سريع ناهنجاري ها شده و احتمال بازگشت كمترى در پي دارد.

همچنين گاهى درمان زود هنگام ناهنجاري هاي دندان مانع از بروز مشكلات فكي و دنداني در آينده خواهد شد. مثلاً در كودكى كه به دليل تنگى قوس فك بالا، در هنگام بستن دهان، فك خود را به يك سمت حركت مى دهد.

اين وضعيت سبب بروز مشكلاتى نظير رشد نا متقارن فكين و آسيب به مفصل فكى خواهد شد . بنابراين با تشخيص به موقع و درمان زود هنگام مى توان از بروز چنين مشكلاتى جلوگيرى نمود.

اما گاهى نيز درمان زود هنگام برخى از ناهنجاري ها تنها سبب  طولانى شدن مدت درمان و صرف هزينه بيشتر خواهد شد. همچنين گاهى درمان ارتودنسى چند مرحله اى و طولانى سبب خواهد شد همكارى كودك براى انجام درمان ارتودنسى از بين برود و درمان ارتودنسى ناتمام بماند.

بنابراين با مراجعه به يك دكتر متخصص ارتودنسى اطفال ، مى توان شرايط موجود را بررسى نمود و بهترين تصميم گيرى را در مورد زمان درمان ارتودنسى گرفت.

منبع : مجله دانستني هاي ارتودنسي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۹:۵۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :