جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

انواع بريس

بريس‌هاي فلزي

بريس فلزي نخستين تصويري است كه با شنيدن واژه ارتودنسي به ذهن بسياري از ما خطور مي‌كند و براكت‌هاي فلزي كوچك سيم‌پيچي شده‌اي را كه روي دندان‌هاي جلو قرار مي‌گيرد، معادل با ارتودنسي مي‌دانيم. بريس فلزي به اين شكل است كه سيم ظريفي از بين براكت‌ها مي‌گذرد و هر يك از دو انتهاي آن به باندهايي فلزي متصل است كه روي دندان‌هاي آسيا بسته مي‌شود. بريس‌هاي فلزي تهيه شده از استيل ضدزنگ با درجه بالا تا به امروز متداول‌ترين وسيله ارتودنسي ثابت محسوب مي‌شود. باندهاي فلزي بريس دور دندان‌هاي آسيا را در انتها دربر مي‌گيرد و براكت‌هاي فلزي (نگين‌هاي) كوچك‌تر با سيمان به سطوح جلويي ديگر دندان‌ها چسبانده مي‌شود. سيم فلزي باريك و فنري نيز در امتداد براكت‌ها كشيده مي‌شود تا بتواند دندان‌ها را با اعمال نيرويي ملايم به محل درست هدايت كند. اين سيم قوسي شكل با كش، بست‌هاي فلزي يا انواع ديگر گيره به براكت‌ها متصل مي‌شود.

بريس شفاف ديمون (بريس سراميكي)

به جاي براكت‌هاي فلزي جلب توجه كننده مي‌توان از بريس سراميكي، پلاستيكي يا تركيبي از اين دو استفاده كرد. از يك سو اين بريس‌ها مشخص نيستند و تنها سيم باريك روي دندان‌ها ديده مي‌شود، از سوي ديگر بيش از بريس فلزي شكننده‌اند. بريس‌هاي سراميكي ديمون گونه جديدي از سيستم قديمي ارتودنسي دندان  است كه بسيار كمتر به چشم مي‌آيد. اجزاء بريس ديمون مانند بريس فلزي است، به جز اين كه براكت‌هاي جلوي دندان‌ها از ماده سراميكي شفافي تهيه مي‌شود كه از دندان طبيعي قابل تشخيص نيست. بريس ديمون در ميان بزرگسالان هواداران بسياري دارد؛ چون تا زماني كه از نزديك و با دقت به دندان‌ها نگاه نكنيد، بعيد است متوجه تحت درمان بودن فرد بشويد.

بريس لينگوال

بريس لينگوال يا زباني بريسي فلزي است كه پشت دندان‌ها، سمت زبان قرار مي‌گيرد تا جلب توجه نكند. بنابراين مزيت بريس لينگوال به غيرقابل تشخيص بودن آن برمي‌گردد، اما نقطه ضعفش اين است كه عادت كردن به آن دشوارتر است و از بريس قديمي نيز گران‌تر است. از آنجايي كه بريس زباني پشت دندان‌ها، سمت زبان و كام قرار داده مي‌شود، جايگزيني زيباتر براي افرادي است كه مي‌خواهند دندان‌هاي خود را بدون مشخص شدن بريس صاف و مرتب كنند. بريس لينگوال نيز مانند بريس فلزي دندان‌ها را با وارد كردن فشار ملايم اما مداوم به آن‌ها به آهستگي به طرف موقعيت صحيح حركت مي‌دهد.

ارتودنسي نامرئي

در روش ارتودنسي نامرئي مجموعه‌اي از پلاك‌هاي شفاف و ظريف، شبيه به محافظ‌هاي دهاني يا نايت گارد ساخته مي‌شود كه در فواصل دو هفته‌اي تعويض مي‌شود تا دندان‌ها اندك اندك صاف و مرتب شود. پلاك‌ها بايد به طور مداوم، شب و روز استفاده شود و فقط هنگام غذا خوردن درآورده شود. ارتودنسي دندان  نامرئي براي درمان گستره وسيعي از مشكلات مرتبط با بي‌نظمي دندان‌ها كاربرد دارد. متخصصين كلينيك تخصصي دندانپزشكي ايده آل  با بهره‌گيري از تكنولوژي تصويربرداري سه‌بعدي اينويزيلاين درمان را به صورت برخط به بيمار نشان مي‌دهند، حركت‌هاي مورد انتظار هر دندان را به تصوير مي‌كشند و تصوير دقيقي از نتيجه نهايي درمان را ارائه مي‌دهند.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي متحرك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۳:۴۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :