جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بارداري و دندانپزشكي زيبايي

رسيدگي به دندانهاي پوسيده، جرم گرفته، نامرتب و ... در هر دوره اي از زندگي لازم و ضروري است. در دوره بارداري نيز خانمها بي نياز از مراجعه به دندانپزشكي بارداري خوب نخواهند بود. اما براي همه خانمها يك سوال پيش ميآيد؛ اينكه ممكن است درمانيهاي دندانپزشكي زيبايي و ترميمي تاثيرات نامطلوبي بر سلامت مادر و كودك داشته باشد؟ در پاسخ به اين سوال ابتدا بايد به نكاتي كه خانمهاي باردار بايد به آن توجه كنند، متذكر شويم و سپس پاسخ را تشريح كنيم.

در پيش گرفتن رژيم غذايي مناسب بارداري

داشتن برنامه غذايي صحيح يكي از مهمترين نكاتي است كه در دوره بارداري بايد به آن اهميت داده شود. رژيم غذايي مادر براي حفظ سلامت و زيبايي دندانها بايد توسط دندانپزشك زيبايي تعيين شود. دندانپزشك به طور كامل به نيازهاي دندان و لثههاي بيماران مطلع است و براساس مواد غذايي محكم كننده ريشه دندان، برنامه غذايي مناسب را در اختيار خانمهاي باردار قرار ميدهد. مادر با پيروي از دستورات دندانپزشك در طول 9 ماه مواد غذايي را مصرف ميكند كه علاوه بر تاثير مستقيمي كه در سلامت دندانهاي وي دارد، ميتواند تاثيرات مطلوبي نيز بر سلامت دندانهاي كودك در آينده داشته باشد.

مشكلات و درمان هاي دندانپزشكي در دوران بارداري

هورمانهاي بدن بويژه در ماههاي آخر بارداري افزايش مييابد كه اين امر با التهاب شديد لثه همراه است و به تبع آن، لثهها قرمز و پف ميكنند و يا خونريزي شديد لثه رخ ميدهد. به منظور جلوگيري از اين اتفاقات، بايد تعداد دفعات مسواك زدن افزايش يابد.يكي ديگر از مشكلات دوران بارداري، افزايش رشد بافت لثه است كه در سه ماهه دوم شروع ميشود كه با نام «تومور بارداري» شناخته شده است و بصورت موضعي و تورم معمولا بين دندانها رخ ميدهد. در اين صورت لثه خونريزي كرده و با رنگ قرمز و سطحي شبيه توت مشخص هستند كه پس از فارغ شدن بايد توسط دندانپزشك زيباييبرداشته شود.رعايت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداري اهميت زيادي در سلامت دهان و دندان مادر و كودك دارد از اين رو استفاده مداوم از مسواك، دهانشويه و نخ دهان يكي از توصيههاي مهم در اين دوره است. در صورتي كه مادر متوجه هر گونه تغييري در دهان خود شود، بايد دندانپزشك خوب مراجعه كند.درمان بيماريهاي شديد لثه بايد در دوره بارداري مورد توجه قرار بگيرد چرا كه خطر زايمان زودرس را تا ۷ برابر افزايش ميدهد و ممكن است نوزاد با وزن غير طبيعي متولد شود. براساس پژوهشهاي صورت گرفته، ارتباط ميان بيماريهاي لثه و مسموميت بارداري ارتباط مستقيمي وجود دارد.

پيشگيري از بيماريهاي لثه اي در مادران باردار

بانوان بايد قبل از باردار شدن به دندانپزشك زيبايي خوب مراجعه كرده و تمامي دندانهاي خود را معاينه و در صورت نياز ترميم كنند. لثه بايد عاري از هرگونه بيماري باشد. انجام ارتودنسي در دوره بارداري با مشكلات عديده اي جمله تميز كردن آنها، ناتواني در مصرف برخي مواد غذايي مفيد از جمله مغزها، ناتواني براي مراجعه مكرر به دندانپزشك براي جابجايي و بازسازي براكتها و ... همراه است. به همين دليل درمان ارتودنسي بايد قبل از شروع بارداري پايان يابد.در صورتي كه در زمان باداري مشكلي براي خانمي رخ دهد و به مطب دندانپزشك زيبايي ترميمي مراجعه كند، بايد دندانپزشك را از باردار بودن خود آگاه كند.در سه ماهه اول و نيمه دوم سه ماهه سوم بارداري تا حد ممكن بايد از درمانهاي دندانپزشكي اجتناب شود، مگر در موارد ضروري كه هدف تنها درمان باشد و نه زيبايي.پرتوي ايكس در دوره بارداري ريسك پذير است و نبايد انجام شود. در صورتي كه انجام آن اجتناب ناپذير است، بايد در ماههاي آخر بارداري صورت بگيرد.براساس تحقيقاتي كه توسط دكتر ريچار كلين صورت گرفته است، درمانهاي دندانپزشكي ليزري هيچ خطري براي سلامت مادر و جنين ندارد.

در پايان توصيه ميكنيم انجام كليه فعاليت هاي ترميم و زيبايي دندان از جمله ( لمينت دندان ، بليچينگ ، ونيركامپوزيت ، ايمپلنت دندان و...) را در صورت امكان تا اتمام دوره بارداري به تعويق بندازين.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۷:۰۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :