جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

رابطه قيمت طلا و دلار

قيمت دلار در بازار جهاني دو نقش دارد؛نقش عملياتي و نقش مبنايي.در حالت اول بسياري از كالاها و داد ستدها بر مبناي دلار انجام مي شود. در حالت دوم ممكن است كالا يا خدمت داد و ستد شده با ارزهاي ديگر انجام شود؛ اما مبناي قيمت گذاري دلار باشد.بنابراين دلار به واسطه اين دو نقش در اقتصاد جهان يكي از ارزهاي مسلط به حساب مي‌آيد.به همين واسطه نيز تقويت و تضعيف دلار مي‌تواند با برخي كالاها رابطه عكس داشته باشد.

يكي از كالاهايي كه دلار با آن رابطه معكوس دارد اونس طلا است.به اين حالت كه هر گاه دلار تقويت مي شود اونس تضعيف مي شود و عكس آن هر گاه دلار تضعيف مي شود قيمت اونس تقويت مي‌شود.براي اينكه اين رابطه به صورت ملموس‌تري درك شود؛ فرض كنيد در اقتصاد جهان فقط دو ارز دلار و يورو وجود دارد.در فرض دوم قيمت يك اونس طلا ۱۵۹۴ دلار و ۱۲۲۳ يورو در نظر گرفته مي‌شود و بالاخره در فرض سوم نرخ تبديل يا نرخ براي  يورو به دلار ۳۰۳/۱ (11/1) در نظر گرفته شود.

در اين حالت خريداران آمريكايي براي خريد هر اونس طلا  ۱۵۹۴ دلار مي بپردازند در مقابل اروپايي‌ها نيز ۱۲۲۳ (1434) يورو بابت خريد و فروش هر اونس طلا رد و بدل مي كنند.حال به هر دليل ارزش برابري يورو به دلار از ۳۰۳/۱ دلار به ۴/۱  افزايش يابد.يعني براي هر يك يورو يك دلار و چهار سنت پرداخت شود

در اين حالت اگر قيمت طلا در سطح۱۵۹۴ دلار تثبيت شود، قيمت طلا براي دارندگان يورو كه با دارندگان دلار معامله مي‌كنند به ۱۱۳۸ يورو تنزل پيدا خواهد كرد. براي امتحان مي توانيد نرخ دلاري طلا را بر نرخ برابري يورو به دلار تقسيم كنيد تا تفاوت ها را به صورت ملموس تري دريابيد. در اين حالت، تعادل خريد و فروش ميان صاحبان يورو و دلار از بين مي رود زيرا فروشندگان طلا در حوزه يورو علاقه كمتري به فروش طلاي خود  به قيمت ۱۵۹۴ دلار خواهند داشت زيرا يورو كمتري از اين فروش عايد آنها خواهد شد در مقابل خريداران طلا در حوزه يورو علاقه بيشتري دارند كه طلاي با قيمت ۱۵۹۴ دلار را بر مبناي يورو خريداري كنند زيرا مي توانند يورو كمتري بپردازند اما طلاي بيشتري صاحب شوند.

در اين وضعيت بنابراين با پيشي گرفتن تقاضا از عرضه، بايد قيمت طلا به يورو بيشتر از ۱۱۳۸ يورو بشود. اگر قرار باشد كه قيمت طلا به يورو بيشتر از ۱۱۳۸ بشود، اجبارا با توجه به نرخ برابري ۴/۱، قيمت طلا به دلار بايد بيشتر از ۱۵۹۴ باشد. تضعيف دلار نسبت به يورو به دليل وجود دلار‌هاي بيشتر نسبت به يورو اتفاق مي‌افتد و چون دلار بيشتري براي خريد طلا وجود دارد، مي‌توان گفت كه تحت شرايط اين مثال، تعادل قيمتي براي طلا در قيمت ۱۷۱۲ دلار اتفاق خواهد افتاد.

رفرنس : فروشگاه آنلاين طلا و جواهر

منبع : آزادي گلد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۲:۲۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :