جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

توصيه‎ هاي دندانپزشكي به زنان باردار

دوره بارداري حساسيت خاص خود را دارد. اما اين دليل نمي شود كه از سلامت دهان و دندان خود غافل شويد. براي اين دوره توصيه هايي از سوي متخصصان و دندانپزشكان به زنان باردار ارائه ميشود. اين توصيههاي كاربردي ميتواند خطر ابتلا به بيماري ورم و خونريزي لثه ، پوسيدگي دندان و آسيب به جنين را كاهش دهد.

توصيه هاي مهم در دوران بارداري – حاملگي و دندانپزشكي زيبايي

اولين توصيه: هر زن باردار بايد در مدت 9 ماهه بارداري حداقل 3 بار به دندانپزشك مراجعه كند.

دومين توصيه: دندانپزشكي زيبايي و اصلاح طرح لبخند از جمله جرم گيري، بليچينگ (سفيد كردن دندان)، روكش گذاري و لمينت دندان  ، كامپوزيت دندان  و ترميم دندان با مواد همرنگ بعد از 3 ماهگي هيچ خطري را به دنبال ندارد. البته به شرط اينكه با رعايت اصول و استانداردهاي خاص و توسط دندانپزشك خوب در تهران و متخصص صورت بگيرد.

تاكنون هيچ تاثير مخربي در مورد داروهاي بي حسي در دوره بارداري بر روي بانوان باردار گزارش نشده است

داروهايي از قبيل زايليتن و كلرهگزيدين براي مادران خطري را به دنبال ندارند.

در صورتي كه مادر به بيماري دهان و دندان مبتلا باشد، براي پيشگيري از انتقال باكتريهاي مضر به جنين، اين داروها توصيه ميشود. البته بايد با مشورت پزشك و دندانپزشك بارداري مصرف شود

اين داروها اگر پس از زايمان هم مصرف شوند، از انتقال باكتري به نوزاد پيشگيري ميكند.

سومين توصيه: با توجه به وجود اشعههاي مضر در راديوگرافي، اين معاينه بايد به صورت محدود انجام شود. در زمان انجام راديو گرافي داشتن پيش بند سربي در تمامي قسمتهاي بدن لازم است. اين پيش بند ميتواند تاثير مخرب اشعه مضر را تا حد زيادي خنثي كند.

چهارمين توصيه: در صورتي كه مادر در دوره بارداري به عفونت دندان يا دهان مبتلا شود، ميتواند از داروهاي آنتي‌بيوتيك‌ها، پني‌سيلين‌ها، اريترومايسين و سفالوسپورين‌ها استفاده كند. اين داروها هيچ تاثير مخربي بر روي سلامت مادر و جنين ندارند. در صورتي كه عفونت بيشتر شود، با مشورت پزشك ميزان دارو و دفعات مصرف آن ميتواند افزايش يابد.

توجه داشته باشيد كه تتراسايكلين در اين دوره مضر و خطرناك است كه نبايد مصرف شود. شستشوي دهان با آب و نمك ميتواند از بروز عفونت پيشگيري كند. البته بايد فقط در حد قرقره كردن باشد. خوردن آب و نمك باعث افزايش فشار خون و زايمان زودرس ميشود.براي تسكين درد بانوان باردار ميتوانند استامينوفن مصرف كنند.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۲:۵۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :