جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي دندان، انواع و قيمت سال ۱۴۰۰

ارتودنسي دندان

ممكن است برايتان پيش آمده باشد كه ارتودنسي چيست؟ در پاسخ به اين پرسش بايد بگوييم كه ارتودنسي يكي از رشته‌هاي تخصصي در دندان پزشكي براي رديف كردن دندان و ناهنجاري‌هاي فك است. ارتودنسي از دو واژه "ارتو" به معني راست و درست و "ادوس" به معناي دندان تشكيل شد. در ادامه مطلب ارتودنسي چيست بايد ذكر كنيم كه ارتودنسي با نظم بخشيدن دندان‌ها و برطرف كردن مشكلات فك مي‌تواند به شما كمك كند تا با كيفيت بهتري غذا بخوريد و لبخندي زيبا را ميهمان هميشگي دندان هايتان كنيد.

زمان طلايي و دوره درمان ارتودنسي دندان

براساس مقاله ارتودنسي چيست بايد بدانيد كه بهترين زمان براي انجام ارتودنسي هنگام رشد ساختمان‌هاي صورت بوده كه اين بازه سني در دختران قبل از ۱۳ سالگي و پسران قبل از ۱۵ سالگي است و اگر اين زمان از دست برود، براي تصحيح به زمان و انرژي بيشتري نياز است. مدت زمان ارتودنسي دندان معمولا در حدود يك سال و نيم تا دو سال بوده كه اين بازه زماني نسبت به سن افراد و نحوه قرار گيري دندان‌ها ممكن است، تغيير كند.

روش‌هاي انجام ارتودنسي

ارتودنسي دندان بنا به تشخيص متخصص ارتودنسي  به روش‌هاي مختلفي انجام مي‌شود؛ ارتودنسي ثابت، ارتودنسي متحرك، ارتودنسي ديمون، ارتودنسي نامرئي، ارتودنسي لينگوال و ارتودنسي فانكشنال، روش‌هايي هستند كه در ادامه مطلب ارتودنسي چيست، به صورت خلاصه به آن‌ها مي‌پردازيم.

ارتودنسي ثابت

ارتودنسي ثابت رايج‌ترين نوع ارتودنسي بوده كه شامل نوار، سيم و براكت هاست. در اين روش درمان كه حدودا در طول يك ماه به اندازه يك ميليمتر دندان‌ها حركت مي‌كنند، براكت‌ها بر روي دندان‌ها چسبانده شده و يك سيم از ميان آن‌ها عبور مي‌كند كه به كمك كش‌هاي سفيد يا رنگي به براكت‌ها متصل مي‌شود. امكان استفاده از ارتودنسي ثابت به شرط سلامت لثه و بافت‌هاي نگه دارنده، در هر سني امكان پذير است، اما طول درمان كه متوسط آن دو سال بوده، در سنين بالا طولاني‌تر مي‌شود.

ارتودنسي متحرك

در ارتودنسي متحرك؛ قالبي از فك بالا و پايين گرفته و پلاك‌ها ساخته مي‌شود. اين روش براي افراد كم سن و سال مناسب‌تر است زيرا، علاوه بر مشكلات دنداني مي‌تواند ناهنجار‌هاي استخواني فك را نيز برطرف كند و بيمار اين امكان را دارد تا زمان خوردن غذا، ارتودنسي را دربياورد و بعد از مسواك و نخ دندان دوباره در دهان بگذارد.

ارتودنسي نامرئي

ارتودنسي نامرئي نوعي ديگر از روش‌هاي ارتودنسي است كه در آن يك سري قالب‌هاي پلاستيكي شفاف از دندان‌هاي بيمار تهيه مي‌شود كه هر دو هفته يكبار بايد تعويض شوند. اين قالب‌ها نيروي ثابتي را به دندان وارد مي‌كنند.

هزينه ارتودنسي

همانطور كه در قسمت‌هاي قبل عنوان كرديم، هزينه ارتودنسي به عوامل متعددي از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت دندانپزشك، ساختار فك، جنس لثه و. بستگي دارد.

منبع : مجله ارتودنسي دندان 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۷:۵۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :