جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

روش‌هاي جديد در ارتودنسي

ارتودنسي نامرئي

دراين روش از پلاك‌هاي شفاف در جهت رديف كردن دندان‌ها استفاده مي‌شود كه آن نيز در موارد بسيار محدود و نامرتبي‌هاي بسيار كم و با صلاحديد متخصص ارتودنسي انجام مي‌گيرد و نياز به مراجعات۲ هفته يك بار و تعويض پلاك در هر جلسه دارد. اين پلاك‌ها اختصاصي براي هر بيمار ساخته مي‌شود. براي ساخت آن ابتدا از دهان بيمار قالبي گرفته مي‌شود و به آزمايشگاه ارسال مي‌شود. با استفاده از تكنولوژي ديجيتالي پلاك شفاف طراحي شده و براي متخصص ارتودنسي فرستاده مي‌شود. تعدادي پلاك متحرك به بيمار تحويل داده مي‌شود و بيمار موظف است به شكل دوره‌اي چند هفته‌اي از اين پلاك‌ها استفاده كند.اين پلاك‌ها وقتي در روي دندان‌ها قرار داده مي‌شوند به دليل ساختار پلاستيك شفاف آن ، نامرئي مي‌باشند. با استفاده از الاينر شفاف به مرور زمان دندان‌ها به موقعيت ايده‌آلي كه براي آنها در‌نظر گرفته‌شده، حركت مي‌كنند.

سيستم Self ligate يا Damon(براكت‌هاي درپوش‌دار)

در اين سيستم براكت‌ها قابليت باز و بسته شدن به صورت كشويي دارند و نيازي به استفاده از كش‌ها در براكت‌هاي معمول براي نگه داشتن سيم ارتودنسي نيست، در نتيجه كنترل پلاك ميكروبي و رعايت بهداشت ساده‌تر شده و معضل تغيير رنگ كش‌ها رفع شده است.اين سيستم سازگاري بيشتري با سيستم استخواني و عضلات فك و صورت دارد. دليل اين امر نيروهاي بسيار ملايمي است كه به دندان‌ها اعمال مي‌شود. در واقع دندان‌ها به صورت بسيار شل به سيم متصل‌اند و آزادي حركت بيشتري در ضمن درمان‌هاي ارتودنسي دارند.

در مورد مزاياي آن گفته شده كه اين درمان باعث عدم نياز به درآوردن دندان‌ها،كاهش طول درمان،افزايش فاصله بين ويزيت‌هاي بيمار،كاهش درد مي‌شود. ولي بايد گفت كه اين موارد بسته به نوع و شدت ناهنجاري و همچنين تفاوت در فاكتورهاي بيولوژيكي از فردي به فرد ديگر متغير است و عامل تعيين كننده تشخيص متخصص است البته بايد پذيرفت كه ويژگي‌هاي اين سيستم در حد يك ابزار كمكي، سبب تسهيل درمان و همچنين اتمام سريع درمان بيماراني مي‌شود كه رديف نمودن دندان‌هاي آن‌ها به تشخيص درمانگر قرار است بدون كشيدن دندان صورت گيرد.

در مورد ادعاي كاهش ميزان درد ارتودنسي با استفاده از سيستم Damon بايد افزود كه اصولا ارتودنسي تنها در يكي دو روز اول درمان آن هم در مورد برخي بيماران با درد و ناراحتي جزئي همراه است بنابراين تفاوت چشمگيري در مقدار درد با استفاده از اين سيستم و براكت‌هاي معمولي وجود ندارد.

بيشتر بخوانيد :

TAD يا ميني اسكرو

از تكنيك هاي جديد در ارتودنسي است كه از معروف‌ترين انواع آن‌ها ميني اسكرو Mini Screw يا پيچ‌هاي كوچك داخل فكي مي باشد كه اين تكنيك تحول بزرگي را در درمان برخي از ناهنجاري هاي فكي-صورتي سبب شده است. به گونه‌اي كه در گذشته نه چندان دور درمان بعضي از ناهنجاري‌هاي فكي-صورتي توسط ارتودنسي به همراه جراحي انجام مي‌شد ولي با ورود ميني اسكرو به عرصه ارتودنسي انواع متنوعي از حركات دنداني امكان پذير شده كه با استفاده از آن‌ها در سن مناسب مي‌توان اين دسته از ناهنجاري‌ها را بدون جراحي و فقط با ارتودنسي درمان نمود. اسكرو در شرايطي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه براي حركت دادن دندان به يك تكيه گاه قوي نياز باشد. ميني اسكرو همچنين در بيماراني استفاده مي‌شود كه برخي دندان‌هاي دائمي را ندارند.

ميني اسكروها منجر به نتايج قابل پيش بيني مي‌شوند.

 ميني اسكرو مي‌تواند دندان‌ها را در‌جهاتي حركت دهد كه ابزارهاي روي دندان‌ها نمي‌توانند و هم‌چنين طول درمان را كنترل مي‌كنند.

قرار دادن ميني اسكرو در دهان توسط ارتودنتيست يا جراح لثه در مطب با بي‌حسي موضعي انجام مي‌شود.

جنس ميني اسكرو از تيتانيوم است و بدن به خوبي آن را مي‌پذيرد.

برداشتن ميني اسكرو از داخل دهان بسيار ساده و بدون درد است.

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۰:۵۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :