جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

بررسي 7 تفاوت ارتودنسي ثابت و متحرك

مواد سازنده يا تشكيل دهنده

بريس ها يا از فلز ساخته شده اند يا اينكه از سراميك (ارتودنسي سراميكي). براكت ها به سطح دندان ها چسپيده ميشوند و با كمك سيم قوس دارد و الاستيك ها به همديگر متصل ميشوند. از طرف ديگر اينويزيلاين ها كه همان ارتودنسي نامرئي و متحرك هستند از مواد پلاستيكي شفاف و بينظيري به نام بيسفنولا (BisphenolA) ساخته شده اند. بريس ها در مقايسه  با اينويزيلان ها هم دوام بيشتري دارند و هم هزينه كمتري دارند. در نتيجه در اين آيتم از تفاوت اينويزيلاين با بريس ها، بريس يا ارتودنسي متحرك برنده است.

رنگ بندي (مرئي و نارئي بودن)

چند سالي است كه بحث ارتودنسي دندان رنگي در ميان دوست داران اين درمان بالا گرفته است. نوجوانان و جوانان بيشترين استقبال را از ارتودنسي رنگي ميكنند و از سوي ديگر بزرگسالان اكثرا دوست ندارند كه كسي متوجه شود ارتودنسي كرده اند و خود را انگشت نما نميكنند. بريس ها به كمك الاستيك ها و بندهاي ارتودنسي كه رنگي هستند ميتوانند به لبخند و دندان هاي ارتودنسي شده رنگ و لعاب بدهند. اما اينويزيلاين ها كاملا شفاف هستند و زماني كه روي دندان ها اينويزيلاين باشد كسي متوجه آن ها و درمان شما نميشود.

هزينه ارتودنسي

بريس هاي فلزي معمولاً ارزانتر از اينويزيلاين ها هستند. متوسط ​​هزينه ارتودنسي ثابت با بريس فلزي بين 2000 تا 6000 دلار متغير است در حالي كه هزينه ارتودنسي متحرك با اينويزيلاين ها در كل از 5000 دلار به 8،000 دلار متفاوت است. اين حيث هزينه ارتودنسي به نظر ميرسد كه بريس  هاي فلزي گزينه بهتري براي استفاده باشند.

مراجعه به مطب متخصص ارتودنسي

ميزان مراجعه به مطب متخصص ارتودنسي يك تفاوت ارتودنسي ثابت و متحرك است كه به اين راحتي ها نبايد از آن بگذريم. بعد از نصب بريس ها شما بايد حدودا هر ماه يكبار به مطب متخصص ارتودنسي خودتان مراجعه كنيد. در اين ويزيت، متخصص با دقت دهان و دندان شما را ارزيابي ميكند و روند حركت دندان ها را نيز چك خواهد كرد. بعد از ارزيابي ها، اگر لازم باشد سيم قوس دار بين براكت ها را سفت كرده يا فشار را بيشتر ميكند.

از طرف ديگر اينويزيلاين ها حدودا هر دو هفته يكبار بايد تعويض شوند و بايد به متخصص مراجعه كنيد. با اين حال هيچ نيرو، فشار و تنظيمات خاصي براي قرار دادن اينويزيلاين ها يا پلاك هاي ارتودنسي شفاف لازم نيست.

نگهداري و مراقبت از ارتودنسي

مراقبت و نگهداري از ارتودنسي ثابت با بريس معمولا سخت و دشوار است. تميز كردن آن ها نيازمند صرف وقت زيادي است. زيرا با وجود بريس ها ذرات ريز مواد غذايي بهتر بين دندان ها و بريس ها به دام مي افتد و نياز است زود به زود مسواك بزنيد يا دندان ها را تميز كنيد. از اين حيث مراقبت از ارتودنسي لينگوال يا پشت دنداني حتي سخت تر هم خواهد بود.

از طرف ديگر اينويزيلاين ها نيازي به مراقبت زيادي ندارند و معمولا خودشان با آب ولرم تميز شده و دندان ها را نيز با برداشتن اينويزيلاين ها بدون مزاحمت تميز ميكنيم.

نصب و برداشتن دستگاه

زماني كه ميخواهيد غذا، نوشيدني و يا هر خوراكي بخوريد نميتوانيد بريس فلزي برداريد زيرا محكم به دندان هاي شما متصل است. تنها كسي كه ميتواند بريس را متصل و جدا كند متخصص ارتودنسي است. از طرف ديگر به راحتي ميتوان اينويزيلاين ها را حين غذا يا نوشيدني خوردن برداشت و دوباره سرجايشان گذاشت. بنابراين از اين حيث اينويزيلاين ها راحت ترند.

اثربخشي

مهمترين تفاوت ارتودنسي ثابت و متحرك ميزان اثربخشي يا كارآمد بودن آن ها است. بريس فلزي معمولاً در موارد پيچيده ناهماهنگي دندان ها مانند ازدحام دندان ها، اوربايت، آندربايت و …. بسيار كارآمد است.  اما اينويزيلاين ها براي برطرف كردن مشكلات ساده تا متوسط دنداني تجويز ميشوند

منبع : مجله ارتودنسي دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۶:۳۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :