جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي با پلاك هاي متحرك

در ارتودنسي متحرك همان‌طور كه از نام آن مشخص است از تجهيزاتي استفاده مي‌شود كه بيمار بايد آنها را هنگام غذا خوردن درآورد و پس از صرف غذا در جاي خود بگذارد. بنابراين كارآمدي و تاثيرگذاري ارتودنسي متحرك كاملاً به همكاري و تعهد بيمار بستگي دارد. ارتودنسي با پلاك هاي متحرك معمولاً براي اصلاح نقص‌هاي جزيي دندان‌ها و فك يا پس از ارتودنسي ثابت براي حفظ نتيجه به دست آمده به كار برده مي‌شود. تجهيزات فانكشنال متحركي نيز براي اصلاح ناهنجاري‌هاي رشدي وجود دارد.

مزايا

ارتودنسي متحرك در مقايسه با ارتودنسي ثابت از مزاياي زير برخوردار است:

وسايل ارتودنسي در  ارتودنسي با پلاك متحرك را مي‌توان هنگام مسواك زدن يا خوردن از دهان خارج كرد.

پوشش‌دهي سقف دهان منجر به افزايش انكوريج مي‌شود.

تنظيم كردن ارتودنسي متحرك دندان آسان است؛ سيم را مي‌توان به راحتي خم كرد و پايه آكريليكي را مي‌توان روي يونيت دندانپزشكي تراش داد يا آن را ضخيم‌تر كرد.

تجهيزات متحرك كمتر به دندان‌ها آسيب مي‌زند. براي مثال تحليل ريشه يكي از عوارض شايع ارتودنسي ثابت است كه در پي‌آمد تحميل نيروي شديد به دندان بروز مي‌يابد.

پايه آكريليكي را مي‌توان ضخيم كرد تا تبديل به صفحه‌هاي بايت تخت براي دندان‌هاي پيشين بالا يا دندان‌هاي عقب شود.

از تجهيزات متحرك مي‌توان براي انتقال نيروها به بلوك‌هاي دنداني استفاده كرد.

بيشتر بخوانيد : متخصص ارتودنسي كيست ؟

انواع وسايل متحرك ارتودنسي

ارتودنسي نامرئي

اگر مي‌خواهيد دندان‌ها را بدون جلب توجه اطرافيان رديف و مرتب كنيد، بريس نامرئي را به شما پيشنهاد مي‌دهيم. ارتودنسي نامرئي دندان‌ها را بدون استفاده از سيم‌كشي‌هاي ثابت صاف مي‌كند. در طول درمان از چندين پلاك متحرك استفاده مي‌شود و نيازي نيست بيمار براكت‌ها و سيم‌هاي فلزي را تحمل كند. طول دوره درمان حدود 15 ماه است و بيمار در اين مدت بايد از چند سري پلاك استفاده كند. اكثر بيماران سري پلاك جديد را هر دو هفته يك بار دريافت مي‌كنند. پلاك ارتودنسي نامرئي را مي‌توان برخلاف بريس ثابت به راحتي هنگام غذا خوردن از دهان خارج كرد.

پلاك نگهدارنده

پس از اتمام دوره فعال ارتودنسي بايد مدتي از پلاك نگهدارنده استفاده شود. استفاده از پلاك نگهدارنده متحرك بخشي مهمي از مراحل درمان ارتودنسي است، چون نتيجه به سختي به دست آمده را حفظ مي‌كند و اگر بيمار آن را در دهان نگذارد، دندان‌ها به موقعيت اوليه برمي‌گردد و دوباره كج و نامرتب مي‌شود. چند نوع پلاك نگهدارنده متحرك يا ريتينر وجود دارد كه در ادامه هر يك را معرفي مي‌كنيم.

پلاك نگهدارنده هالي

پلاك نگهدارنده هالي حدود دهه 1920 ابداع شد و از آن پس همواره يكي از پركاربردترين پلاك‌هاي نگهدارنده بوده است. اين پلاك از پلاستيك و سيمي منعطف ساخته مي‌شود و براي ثابت نگه داشتن دندان‌ها يا اصلاح نقص‌هاي جزئي پس از ارتودنسي به كار برده مي‌شود. بخش پلاستيكي را مي‌توان در رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف تهيه كرد تا درمان مفرح و هيجان انگيز شود

پلاك شفاف

پلاك نگهدارنده شفاف شباهت بسياري به پلاك ارتودنسي نامرئي دارد. پلاك شفاف از پلاستيك شفاف قالب‌زده شده‌اي ساخته مي‌شود كه به خوبي روي دندان‌ها مي‌نشيند. اين نوع پلاك به دليل نامشخص بودن طرفداران بسياري دارد، با اين حال پلاك شفاف به اندازه پلاك هالي قابل تنظيم نيست و در صورت آسيب ديدن بايد تعويض شود

فضانگهدار متحرك

فضانگهدار متحرك وسيله‌اي موقتي است كه در ارتودنسي كودكان كاربرد دارد. چنانچه دندان شيري زودتر از موعد بيافتد از فضانگهدار استفاده مي‌شود. فضانگهدار مانع از آن مي‌شود كه ديگر دندان‌هاي شيري به سمت فضاي خالي دندان افتاده حركت كند. به بيان ديگر فضانگهدارنده جا را براي دندان دائمي حفظ مي‌كند تا دندان دائمي در محل مناسب دربيايد و دندان‌ها نامرتب نشود.

منبع : https://www.orthotips.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۱۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :