جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

منظور از طلاي خام چيست؟

فلز طلا با نشان شيميايي Au در گروه ۱۱ جدول تناوبي قرار دارد. نام طلا از نام لاتين Aurum به معني «درخشش سپيده دم»، گرفته شده‌است. طلا با ويژگي‌هاي منحصر به فردش، تمامي مردم جهان را شيفته‌ي خود كرده است! چگالي بالا، شكل پذيري فوق‌العاده و داشتن رنگ زرد براق و روشن از خصوصيات بارز طلا خام است.

طلاي خام Pure Gold طلاييست كه به طور طبيعي از معادن طلا استخراج مي‌شود و همراه با ناخالصي است و هيچگونه عملياتي براي جدا كردن ناخالصي آن صورت نگرفته است و بايد طي مراحلي آن را خالص كنند. اين مراحل بستگي به معادني كه طلا از آنجا پيدا مي‌شود، دارد و ممكن است چندين روز طول بكشد.  طلاي خام را پس از استخراج از معادن و پاكسازي آن، به صورت شمش‌هاي ۲۴ عيار در مي‌آورند؛ اما چون طلا با ناخالصي‌هايي همراه است درصد خلوص شمش‌هاي ساخته شده از طلاي خام را %۹۹ در نظر مي‌گيرند و شركت‌هاي سازنده‌ي شمش طلا، اين عيار را روي شمش‌هايشان درج مي‌كنند. البته دليل ديگري هم براي آن كه درصد خلوص طلاي خام را ۱۰۰۰ در نظر نمي‌گيرند هم وجود دارد و آن نرمي بيش از حد طلا خالص است. طلايي كه بدون هيچگونه ناخالصي در طبيعت وجود داشته باشد بسيار نرم است. به طوري كه به راحتي  تغيير شكل مي‌دهند. به همين خاطر شمش‌هاي خالص طلا را در بازار به صورت پلمپ يا وكيوم شده خريد و فروش مي‌كنند.

بيشتر بخوانيد : راهنماي خريد طلا

 يكي ديگر از شگفت‌انگيزي‌هاي اين فلز درخشان پايدار بودن آن در برابر اسيدهاست البته به غير از اسيد سلطاني (نيترو هيدروكلريك اسيد) كه به سادگي با طلا واكنش مي‌دهد؛ به خاطر همين امر است كه باعث شده تا از همين اسيد سلطاني به همراه سنگي به نام سنگ محك براي شناسايي، تاييد و عيار سنجي فلز طلا استفاده كنند. همچنين از اين اسيد براي جدا كردن طلا از املاح معدني استفاده مي‌شود و خيلي مي‌تواند مفيد باشد.

اما خدا مي‌داند كه طلاي خام در طبيعت چگونه يافت مي‌شود و چه مراحلي را پشت سر مي‌گذارد تا به صورت مصنوعات طلا پشت ويترين طلا فروشي‌ها خودنمايي كند؟!

منبع : https://www.asby.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۷:۱۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :