جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تفاوت طلاي آب‎شده با شمش طلا

شمش‌هاي طلا قطعاً تفاوت زيادي با طلاي آبشده دارند و خب البته از هر نظري كه حساب كنيد شمش‌هاي طلا ارزشمندتر هستند. اولين تفاوت طلاي آبشده با شمش، در عيار آن هست. همانطور كه گفتيم طلاي آب شده همان طلاجات مستعمل يا طلاهاي از مد رفته و خاك گرفته ويترين طلافروشان است. كه چون عيار اين طلاجات ۱۸ است در نتيجه عيار طلاي آبشده ۱۸ است يا كمي بيشتر يا كمتر از ۱۸ عيار هست. اما شمش‌هاي طلا، ۲۴ عيار هستند و كمترين ناخالصي را دارند به همين خاطر است كه گاهي به شمش‌هاي ۲۴ عيار نيز طلاي خام هم گفته مي‌شود

بيشتر بخوانيد : راهنماي خريد طلا

دومين تفاوت اين هست كه طلاي آبشده فقط در ايران خريد و فروش مي شود در حالي كه شمش طلا بين‌المللي هست. درست هست كه شكل هر دو يكي هست ولي چون عيار آنها فرق دارد، گواهي استاندارد بين الملي به طلاي آبشده تعلق نمي‌گيرد. براي اينكه طلاي ابشده به عنوان شمش باشد بايد عيار آن حداقل ۹۵۰ باشد.

سومين تفاوت در ابعاد آن‌ها مي‌باشد. طلاي آبشده در اشكال مختلف موجود هست و هيچ قاعده‌اي ندارد در حالي كه شمش، بين الملي مي‌باشد و داراي وزن و ابعاد مشخصي هست. چون اكثرا كارگاه‌هاي طلاسازي از طلاي ابشده براي ساخت مصنوعات طلا استفاده مي كنند، راحت تر هستند كه طلاي آبشده به صورت مفتول (منظور به صورت باريك و دراز مي‌باشد.) باشد و هر اندازه كه بخواهند ببرند و از آن براي كار خود استفاده كنند.

اما چهارمين تفاوت: درست برعكس طلاي آب شده شمش‌هاي شركتي طلا بسيار معتبر با علائم حك شده بر روي آن و با عياري مشخص و تضمين شده در بازار عرضه مي‌شوند. خب مسلماً محصولي كه از اعتبار زيادي برخوردار است و ما با خيال راحتتري آن را خريداري مي‌كنيم كمي گرانتر از محصولي فاقد اعتبار است.

پنجمين تفاوت را مي‌توان در اجرت آن‌ها دانست. شمش‌هاي ۲۴ عيار شركتي اجرت و كارمزد مشخصي دارند كه توسط اتحاديه صنف طلا و جواهر هر كشور اعلام مي‌شود و در مقابل آن طلاي آب شده بدون اجرت و بدون هيچ كارمزدي در بين مردم خريد و فروش مي‌شوند. كه همين دليليست كه مردم و سرمايه گذاران به خريد و فروش طلاي آب شده بيشتر علاقه دارند تا شمش‌هاي ۲۴ عيار شركتي!

منبع : https://www.asby.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۶:۵۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :