جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

در مورد ارتودنسي بيشتر بدانيد

اگر بخواهيد در مورد ارتودنسي بيشتر بدانيد بايد ابتدا از ريشه شناسي كلمه آن شروع كنيم كه ارتودنسي يكي از شاخه هاي دندانپزشكي است و از دو كلمه «ارتو» به معناي «راست» و «درست» و «دنس» به معناي «دندان» تركيب شده است.ارتودنسي به اصلاح نامنظم بودن دندان ها و نامتقارن بودن  فك ها مي پردازد و در رفع مشكلاتي مانند بلعيدن غذا، تكلم، تنفس دهاني  و سردرد نيز مي تواند موثر واقع شود.مي توان گفت پروسه هاي درماني در اين روش بيشتر جنبه زيبايي دارد اما هدف آن  بهبود عملكرد دهان و فك است.

انواع ارتودنسي

ارتودنسي ثابت

در اين نوع ارتودنسي اجزاي كوچكي چون براكت ها بر روي دندان چسبانده مي شوند كه با كمك كش ها و سيم هاي مخصوصي باعث حركت دادن دندان ها مي شود، در اين روش علاوه بر حركت دندان ها ريشه ها را نيز حركت مي دهد؛ درنتيجه ارتودنتيست مي تواند كنترل بيشتري بر روي دندان ها داشته باشد. براي چك و منظم كردن براكت ها بايد به طور منظم و ماهانه نزد ارتودنتيست خود برويد كه پروسه درماني مي تواند چند ماه يا چند سال باشد.

ارتودنسي متحرك

قابليت اصلي اين نوع ارتودنسي دندان ، برداشتن و گذاشتن آن است كه بايد الاينرها حدود 20 الي 22 ساعت براي درمان داخل دهان قرار بگيرند، بيمار مي تواند در هنگام غذاخوردن، مسواك زدن و نخ دندان كشيدن آن را از دهان خارج كند اما نتيجه دادن اين نوع درمان به ميزان همكاري بيمار وابسته است.الاينرها هر دو هفته يكبار بايد تعويض شود و يك قالب جديد در هر جلسه بايد ساخته شود كه باعث گران بودن آن شده است. اين نوع ارتودنسي به دليل اينكه قابل رويت نمي باشد در دسته «ارتودنسي نامرئي» نيز جاي مي گيرد.

بيشتر بخوانيد : متخصص ارتودنسي كيست ؟

ژنتيك در بروز اختلالات دهاني و فك چه قدر نقش دارد؟

در كشور ما جلو بودن فك بالا و بيني بسيار شايع است پس در اين مواقع بهتر است، پروسه درماني در سنين كودكي حدود 10 سالگي انجام شود.

طول دوره درماني با ارتودنسي چه قدر است؟

اين شيوه به ميزان ناهنجاري دهان و فك و سن بيمار بستگي دارد در حالت طبيعي افراد براي درمان مي توانند در حدود 12 الي 18 ماه  به نتيجه مورد نظر خود برسند، اما اگر ميزان ناهنجاري هاي دهان و فك شديد باشد بين 18 تا 24 ماه مي تواند طول بكشد اگر مشكلات استخواني نيز وجود داشته باشد بايد حدود 6 تا 12 ماه نيز به مدت زمان ذكر شده اضافه كرد.

كدام يك از لوازم ارتودنسي براي درمان مي تواند گزينه مناسبي باشد؟

دستگاه هاي ارتودنسي به صورت ثابت و متحرك وجود دارند كه در ارتودنسي متحرك بيمار مي تواند آن را از دهان خارج كند اما در ارتودنسي ثابت اين امكان وجود ندارد پس ارتودنسي متحرك به همكاري بيمار بستگي دارد اگر بيمار بعد از در آوردن بريس ها از دهان، فراموش كند آن را بر دهانش بگذارد يا آن را گم كند پروسه درماني مي تواند طولاني تر نيز شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۸:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :