جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

سلامت دهان و دندان در بارداري

x-ray دندان در بارداري

به بانوان باردار توصيه مي‌كنيم كه هر زمان در طول اين نه ماه به دندانپزشك مراجعه كردند، حتماً باردار بودن خود را به دندانپزشك اطلاع دهيد تا هم از درمان‌هاي خاص دوران بارداري برخوردار شوند و هم دندانپزشك احتياط و مراقبت بيشتري را به كار بگيرد. اگر به دلايل اورژانسي يا ضرورت تشخيص مشكل دنداني نياز به x-ray دندان باشد، دندانپزشك بارداري تمام نكات احتياطي لازم را براي محافظت از مادر و جنين رعايت مي‌كند. دندانپزشك از پيشبند سربي و گردنبند تيروئيدي براي محافظت از شكم، تيروئيد و بقيه قسمت‌هاي بدن استفاده مي‌كند.

عصب‌كشي دندان در دوره بارداري

دندان عفوني يا با پوسيدگي گسترده نياز به درمان سريع دارد. عصب‌كشي (روت كانال) يكي از متداول‌ترين درمان‌هاي اين ناراحتي است كه در آن پالپ زير دندان عفوني قبل از پخش شدن عفونت در ناحيه پري اپيكال برداشته مي‌شود. از آنجايي كه احتمال دارد وضعيت نامناسب دهان و دندان به جنين آسيب بزند، عصب‌كشي بايد در صورت ضرورت انجام شود. عصب‌كشي غالباً درماني ضروري است و به نفع مادر و جنين است. پس از عصب‌كشي مانند هر درمان ديگري احتمال بروز عوارض وجود دارد، هر چند عصب‌كشي حداقل خطر را براي مادر و جنين دارد.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي كودكان 

كشيدن دندان در دوره بارداري

كشيدن دندان در دوران بارداري بايد با احتياط لازم انجام شود تا نوزاد در شكم مادر كوچك‌ترين آسيبي نبيند. بنابراين دندانپزشكان معمولاً دندان را در دوران بارداري نمي‌كشند. با اين حال اگر عفونت دندان زياد و غيرقابل ترميم دندان باشد و احتمال پخش شدن عفونت وجود داشته باشد، دندانپزشك كشيدن دندان را توصيه مي‌كند. دندانپزشك براي كشيدن دندان در هر يك از سه ماهه بارداري برنامه مخصوصي دارد:

سه ماهه اول: اندام‌هاي جنين در سه ماهه اول شكل مي‌گيرد. در نتيجه اگر مادر هنگام كشيدن دندان مضطرب و نگران باشد، جنين در برابر نقص‌هاي مربوط به شكل‌گيري اندام‌هاي حياتي بسيار آسيب‌پذير خواهد بود. به همين دليل دندانپزشكان عموماً كشيدن دندان را در سه ماهه اول انجام نمي‌دهند.

سه ماهه دوم: جنين در اين دوران در حال رشد است، بنابراين دندانپزشكان اين دوران را زمان مناسبي براي كشيدن دندان و انجام ديگر درمان‌هاي دندانپزشكي مي‌دانند.

سه ماهه سوم: مادر آينده نمي‌تواند به راحتي براي مدتي طولاني روي صندلي دندانپزشكي دراز بكشد. به علاوه احتمال خونريزي در زمان كشيدن دندان بيشتر است و ممكن است براي مادر خطرناك باشد.

درمان ارتودنسي در دوران بارداري

شروع درمان ارتودنسي يا ادامه دادن درمان در دوران بارداري هيچ اشكالي ندارد. مادر بايد متخصص ارتودنسي را از باردار بودن خود يا برنامه داشتن براي بارداري مطلع كند. بانوان باردار در بعضي موارد اضافه وزن پيدا مي‌كنند و اندازه صورت يا دهانش تغيير مي‌كند. در اين شرايط دندانپزشك قالب‌گيري جديدي از دهان و دندان‌ها انجام مي‌دهد، سپس پلاك ارتودنسي نامرئي (اينويزيلاين) را تنظيم و اندازه آن را تغيير مي‌دهد، تا مطمئن شود كه وسايل ارتودنسي اثر لازم را مي‌گذارند. به علاوه زمان بين جلسات ارتودنسي كمتر مي‌شود تا سيم‌هاي ارتودنسي فلزي يا وسايل ارتودنسي لينگوال همراه با تغييرات وزن بدن تنظيم شود

منبع : تاج دنتال 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۴:۱۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :