جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا در هنگام انجام عمليات دندانپزشكي تزريق آرام بخش به كودكان بي‌خطر است؟

ايجاد فضايي ايمن و حفظ سلامت كودكان از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي والدين به شمار مي‌رود. رعايت اصول ايمني در هنگام انجام عمليات دندانپزشكي هم از اين قاعده مستثنا نيست. احتمال دارد كه دندانپزشكان براي انجام عمليات طولاني مدت و پيچيده دندانپزشكي و براي حفظ آرامش مراجعان جوان و هراسان خود از آرام بخش يا سديشن تحت نظر متخصص بيهوشي را توصيه كنند. بي‌حسي يكي از روش‌هاي معمول و غالباً بي‌خطري است كه در طول فرآيند درمان و پس از آن، مي‌تواند به كاهش خطرات ناشي از استرس بالاي كودكان كمك كند.

ييشتر بخوانيد : دندانپزشكي بارداري

انواع آرام بخش‌ها

استفاده از آرام بخش‌هاي خوراكي، اكسيد نيتروژن و تزريق وريدي از رايج‌ترين روش‌هايي هستند كه به وسيله دندانپزشكان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بنا بر اطلاعات به دست آمده از بيمارستان كودكان پيتسبورگ متعلق به مركز درماني دانشگاه پيتسبورگ (UPMC)، با توجه به اين كه تقريباً 20 دقيقه طول مي‌كشد تا آرام بخش اثر كند. به محض مراجعه بيماران به اين مراكز كه اغلب هم كودكان آن را تشكيل مي‌دهند، آرام بخش‌هاي خوراكي يا تنفسي به آن‌ها تجويز مي‌شود. آرام بخش‌هاي خوراكي، كودكان را بيهوش نكرده و تنها به آن‌ها كمك مي‌كنند تا آرامش خود را حفظ كنند.

اكسيد نيتروژن يا گاز خنده هم براي حفظ آرامش كودكان موثر است. براي انجام اين كار، مخلوطي از اكسيد نيتروژن و اكسيژن را توسط يك ماسك به بدن بيمار منتقل مي‌كنند. به اين ترتيب، بيمار ظرف 5 دقيقه آرامش يافته و نوعي سرخوشي را تجربه خواهد كرد. در پايان عمليات دندانپزشكي، براي از بين بردن و زدودن آثار باقي مانده از اكسيد نيتروژن، اكسيژن خالص در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد.

آرام بخش‌ها يا سديشن همان طور كه از نام آن‌ها پيدا است، به وسيله يك سوزن توسط متخصصي بيهوشي اطفال به داخل رگ بيمار تزريق مي‌شوند. بنا بر اظهارات انجمن متخصصان بيهوشي دندانپزشكي آمريكا (The American Society of Dentist Anesthesiologists)، اكسيد نيتروژن به منظور ايجاد نوعي بيهوشي ملايم، قبل از تزريق به كودكان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به طور معمول، تزريق در يكي از رگ‌هاي پشت دست كودك انجام مي‌شود. به علاوه، براي كمك به فرآيند تنفس، لوله‌اي در گلوي بيمار قرار مي‌گيرد.

بيشتر بخوانيد : ترميم دندان 

خواب اطفال در كلينيك دندانپزشك

بنا بر اطلاعات به دست آمده از بيمارستان و دندانپزشكي كودكان پيتسبورگ، والدين مي‌توانند با پشتيباني و دلگرم كردن فرزندان خود نقش موثري در آرامش آن‌ها ايفا كنند. گاهي براي آرام كردن فرزندان مي‌توانيد به كودكان اجازه دهيد تا يكي از عروسك‌ها يا اسباب بازي‌هاي مورد علاقه خود را به همراه داشته باشند. گرفتن دست كودك و صحبت كردن با او از جمله راه كارهايي است كه در فرآيند آرام كردن اطفال موثر است. براي ايجاد آرامش هر چه بيش‌تر، حتي مي‌توانيد به آرامي براي او ترانه‌اي را هم زمزمه كنيد. لازم است در نوبت ملاقات با پزشك، والدين از به همراه آوردن ساير فرزندان خودداري كنند. به اين ترتيب، قادر خواهند بود تمام تمركز خود را به طفل تحت درمان و نيازمند رسيدگي معطوف دارند.

منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۱:۰۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :