جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

طلا يا الماس ؛ كدام يك مناسب شماست؟

طلا يا الماس سوالي است كه احتمالا بسياري از افراد به آن فكر كرده‌اند؛ مخصوصاً در مورد اينكه چرا الماس تا اين اندازه گران است و آيا واقعا الماس سنگ كميابي است يا فقط در بازار جواهرات به خاطر داشتن مشتري زياد با اين قيمت‌هاي گزاف فروخته مي‌شود؟

طلا كمياب‌تر است يا الماس

اگر بخواهيم ميزان وجود الماس در جهان را با طلا مقايسه كنيم بايد بدانيد الماس در حدود ۲۰۰ هزار واحد در هر ميليارد در سطح زمين است. بنابراين، به خاطر نادر بودن الماس‌ها نمي‌توان استفاده خيلي زيادي از آنها داشت. بعلاوه، روند طبيعي تبديل شدن كربن به الماس بسيار پرمشقت و سخت است و خيلي كم پيش مي‌آيد كه موفقيت‌آميز باشد.

با اين تفاسير كاملا واضح است كه الماس طبيعي و قابل استخراج ناياب‌تر از طلاست.

اما در فرم اوليه و حالت خام، طلا بسيار كمياب‌تر از الماس است. به اين خاطر كه كربن را در همه جاي كره خاكي مي‌توان پيدا كرد و در مقايسه با طلا، بسيار رايج و فراوان است. (همان‌طور كه مي‌دانيد فرم اصلي و اوليه الماس، كربن است كه تحت فشار و حرارت زياد به اين جواهر گرانبها تبديل مي‌شود.)

البته در آخر بايد گفت، مراحل ساخت الماس مصنوعي پاسخ به اين سوال كه كدام يك كمياب‌تر است: طلا يا الماس؟ را پيچيده مي‌كند. چون دانشمندان مي‌توانند در محيط آزمايشگاهي شرايطي را فراهم كنند كه گرافيت به الماس بدل شود. شرايطي كه به فوران آتشفشان و سال‌هاي طولاني نيازي ندارد. اما هيچ روش آزمايشگاهي براي توليد طلاي مصنوعي وجود ندارد.

البته الماس‌هاي مصنوعي با اينكه با مواد طبيعي ساخته مي‌شوند اما از ارزش و بهاي زيادي برخوردار نيستند و در بازار با قيمت حداقل ۳۰ درصد كمتر از الماس طبيعي خريد و فروش مي‌شوند.

بيشتر بخوانيد :

خريد گوشواره طلا

خريد دستبند طلا

طلا گرانتر است يا الماس

در پاسخ به اينكه آيا ارزش  خريد طلا بيشتر است يا الماس بايد يك قانون كلي را برايتان يادآوري كنيم: هر چه سنگ يا فلز قيمتي كمياب‌تر باشد، قيمت و ارزش آن بيشتر خواهد بود. بنابراين، الماس از طلا گران‌تر و با ارزش‌تر است. اين در حالي است كه در بالا هم اشاره كرديم كه كميابي الماس خيلي بيشتر از طلا نيست. اما چون طلا به اندازه كافي براي رفع نياز بازار استخراج مي‌شود، به نسبت الماس از ارزش كمتري برخوردار است.

به عبارت ديگر، دليل گراني الماس فقط كمياب بودن آن نيست، بلكه اين است كه به اندازه تقاضاي بازار، موجود نيست.

شايد برايتان جالب باشد كه طلا، پانزدهمين ماده گرانبهاي جهان است. الماس در اين ليست در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه‌هاي اول و دوم كاليفورنيوم (يك فلز خالص) و ضدماده قرار دارند.

منبع : https://www.azadi.gold/shop/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۳:۲۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :